Eigenaar Prestige aansprakelijk voor olieschade
De eigenaar van de olietanker Prestige is volledig aansprakelijk voor de kosten die het opruimen van de weggelekte olie met zich meebrengen. Dat stelt dinsdag M. Claringbould, hoogleraar zeerecht aan de Universiteit van Leiden.
Het internationale verdrag ’Civil Liability Convention’(CLC) uit 1969 stelt eigenaren van olietankers aansprakelijk voor de schade die ze aanrichten met lekkende olie. De getroffen landen moeten dan wel het verdrag ondertekend hebben. Dat is bij Portugal en Spanje, de landen die het meest te vrezen hebben van de Prestige, het geval.
De eigenaar van het schip, de Bahamese vennootschap Mare Shipping Incorporated, hoeft zich echter niet direct druk te maken, zegt Claringbould. Het verdrag beschermt eigenaren tegen een al te hoge claim. Zo kan een eigenaar van een tanker nooit voor meer dan 90 miljoen euro aansprakelijk worden gesteld.
Het aansprakelijkheidsbedrag wordt afgemeten aan de vervoerscapaciteit van het schip. Omdat de Prestige een middelgrote tanker is, kunnen Spanje en Portugal ’slechts’ 45 miljoen euro op Mare Shipping Incorporated verhalen.
Mare Shipping voelt de schade waarschijnlijk niet in de eigen beurs, zegt de hoogleraar. Claringbould: „Als het bedrijf een goede verzekering heeft, zoals verplicht is, zal die de schade dekken.”