Binnenland

SWOV: Alle trucks voorzien van voorzichtspiegel

Alle vrachtauto’s moeten worden uitgerust met een zogeheten voorzichtspiegel of voorzichtcamera. Zo’n systeem, waarbij de voor- en zijkant van de truck beter te zien is, helpt het aantal dodehoekongevallen terugdringen.

Binnenlandredactie
16 October 2008 13:12Gewijzigd op 14 November 2020 06:33

Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in een vanmorgen gepresenteerd advies.De stichting stelt dat het „wel degelijk” mogelijk is het aantal dodehoekongevallen te verminderen. De laatste vier jaar kwamen jaarlijks gemiddeld vijftien fietsers om het leven bij een dodehoekongeval waarbij een vrachtauto was betrokken. Een voorzichtspiegel, die een eindje voor de cabine hangt en de voor- en zijkant zichtbaar maakt, is iets anders dan een dodehoekspiegel. Die geeft niet zozeer zicht op de rechter voorpunt, maar vooral op de zijkant van de truck.

Sinds 2007 moet iedere nieuw geproduceerde Europese vrachtauto al voorzien zijn van een voorzichtspiegel.

De SWOV pleit verder voor het inbouwen van een „extra check” door de vrachtwagenchauffeur, waarbij die gebruik moet maken van de voorzichtspiegel of -camera. Die nacontrole moet deel gaan uitmaken van de rijopleiding en de nascholing voor truckers.

Ook wil de SWOV dat op korte termijn via verkeerstechnische maatregelen fietsers en vrachtwagens van elkaar worden gescheiden. Dit kan bijvoorbeeld door haaientanden of stopstrepen aan te brengen. Bovendien zouden fietsers in een voorlichtingscampagne moeten worden ingelicht over de dodehoekproblematiek.

Voor de lange termijn wil de SWOV „meer structurele” oplossingen onderzoeken, waarbij het „niet meer mogelijk is” dat vrachtwagens en fietsers of wandelaars elkaar treffen. Zwaar vrachtverkeer zou dan alleen nog mogen rijden op het hoofdwegennet, waaraan distributiecentra liggen.

Al jarenlang wordt er gediscussieerd over de dodehoekproblematiek. De dodehoekspiegel, vanaf 2011 voor alle trucks verplicht, lijkt niet het middel te zijn in de strijd tegen de ongevallen. Vorig jaar pleitte de Fietsersbond ervoor om loodsen aan te stellen die het vrachtverkeer in drukke steden begeleiden.

Begin dit jaar kwamen wetenschappers hard met elkaar in botsing over de aanpak van de dodehoekproblematiek. De Technische Universiteit Delft pleitte voor extra knipperlichten en geluidssignalen over de volle lengte van de vrachtwagens. Dit systeem treedt in werking tijdens het rechtsaf slaan bij een snelheid minder dan 30 kilometer per uur. De SWOV veegde de vloer aan met dit voorstel. Volgens de organisatie zou het systeem vrachtwagenchauffeurs minder oplettend maken, omdat die ervan uit zouden gaan dat fietsers hen toch wel horen aankomen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer