Brussel strenger voor prijsafspraak zeetransport
De honderd jaar oude prijsafspraken die rederijen maken voor drukke vrachtroutes op zee, hebben wellicht hun langste tijd gehad.
Europees commissaris Monti (Concurrentie) wil „grondig onderzoeken” of de regeling nog wel rechtvaardig is, zo schreef hij donderdag. Monti deed die aankondiging nadat hij donderdag een slepende ruzie met de Lijnvaartconferentie (club reders die afspraken maken) voor de route van Noord-Europa naar Noord-Amerika had beëindigd.
De conferentie, waarvan de leden in 1998 nog een boete van samen 273 miljoen euro kregen omdat ze de regeling van prijsafspraken wel erg ruim hadden uitgelegd, mag voortbestaan onder strenge voorwaarden. Zo moeten de reders de mogelijkheid krijgen om in het geheim kortingen te geven aan vaste klanten.
Eigenlijk zijn alle prijsafspraken verboden in de Europese Unie. Alleen voor de lijnvaartconferenties, die eind negentiende eeuw zijn opgericht, hebben de Europese ministers in 1986 een uitzondering bedongen.