Buitenland

Sleepboot vast aan stukgeslagen tanker

Bergingswerkers zijn er donderdag in geslaagd een stukgeslagen olietanker geladen met 77.000 ton dieselolie aan een sleepboot vast te maken. De tanker dreigt op nog slechts 15 kilometer van Kaap Touriñàn voor de noordwestkust van Spanje (Galicië) ten onder te gaan.

AFP/EFE
14 November 2002 15:03Gewijzigd op 13 November 2020 23:56

Na zestien mislukte pogingen in zware storm konden bergingswerkers eindelijk een kabel aan boord van het schip brengen. Drie Spaanse sleepboten zijn het schip genaderd en proberen de ’Prestige’ naar open zee te slepen om een milieuramp te voorkomen.

Het schip voer voor een Griekse rederij en kwam door slecht weer in de problemen. Uit de tanker stroomt dieselolie, zo’n 3000 ton tot dusverre, aldus een Spaanse regeringsfunctionaris op donderdag in La Coruña.

Er drijft al een negen kilometer lange oliesliert op zee. Het schip maakt slagzij en dreigt te breken.

Reddingshelikopters hebben 24 opvarenden al in veiligheid gebracht. Drie Griekse bemanningsleden, onder wie de kapitein, zijn aan boord gebleven. Vier zeelieden moeten nog aan boord worden gebracht om te pogen het schip op gang te krijgen een om kabels vast te maken.

De 243 meter lange Prestige vaart onder de vlag van de Bahama’s. De 26 jaar oude in Japan gebouwde tanker was op weg van Riga en Letland naar de Britse kroonkolonie Gibraltar. De geredde zeelieden zijn afkomstig uit de Filipijnen en Roemenië. Zij verklaarden later dat het schip tegen een voorwerp was gestoten en lekgeslagen.

De Spaanse autoriteiten wijten het lek in de romp aan materiaalmoeheid en de slechte toestand van de tanker die voor het laatst in 1999 is nagekeken. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Madrid heeft contact opgenomen met de regeringen van de Bahama’s, Griekenland, Letland en Groot-Brittannië over mogelijke schadevergoedingen.

De Duitse afdeling van het Wereld Natuurfonds (WWF) heeft donderdag opgeroepen tot de oprichting van een met grote bevoegdheden uitgeruste Europse kustwacht. Die moet daarbij over sleepboten beschikken om onmiddellijk in te grijpen bij rampen als deze. Volgens WWF-medewerker Hans Ulrich Roesler telt op zee alleen de winst. Oude en slecht onderhouden schepen varen met slecht betaalde zeelui. Dat vormt vaak de oorzaak van rampen als deze.

De Prestige is kennelijk een schoolvoorbeeld van zo’n slecht onderhouden vaartuig. Er zijn volgens een voorman van het Spaanse loodswezen in 1999 bij controles gebreken vastgesteld door deskundigen in de havens van New York en Rotterdam.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer