Prijzen in Duitse winkels hoger door komst euro
De prijzen in de Duitse winkels zijn door de naderende komst van de euro al licht gestegen. Dat is duidelijk geworden doordat de prijzen van de artikelen nu ook in euro’s worden aangegeven. Dat zegt Rainer Metz, financieel deskundige van de consumentenbond in de Duitse deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen.
Bij een controle van in totaal 1200 producten hebben de consumentenorganisaties gemerkt dat bij elk vijfde product een „trend naar boven merkbaar is." De consumenten ergeren zich er volgens Metz aan dat bijvoorbeeld dagelijkse dingen zoals panty’s en chocola, maar ook een bezoek aan de kapper in de aanloop naar de omschakeling op de euro duurder zijn geworden.
Klanten ergeren zich ook aan de verschillen in prijsaanduiding: niet altijd staan er prijzen in euro’s en marken op de kaartjes, soms alleen marken en soms ook alleen euro’s. „Hier wreekt zich dat in Duitsland niets is afgesproken. De vage verplichting die de detailhandel op zich heeft genomen, leidt tot ergernis en wantrouwen bij de klanten."