Weer toestel Spanair in problemen
De Spaanse luchtvaartmaatschappij Spanair is maandag opnieuw in het nieuws gekomen doordat een door het bedrijf geëxploiteerd toestel tijdens een binnenlandse vlucht in moeilijkheden geraakte en moest terugkeren. Zondag overkwam dit een toestel van Spanair zelf. Woensdag verongelukte een Spanair-toestel tijdens het opstijgen in Madrid, waarbij 154 mensen omkwamen.
Het toestel dat maandag moest terugkeren is van dezelfde MD-80-serie als het toestel dat verongelukte. Het keerde na drie kwartier terug naar Granada, meldde de landelijke luchtvaartautoriteit AENA.Spanair zei dat het toestel 158 passagiers en bemanningsleden aan boord had. Het toestel is eigendom van een kleine maatschappij, Swiftair, maar de bemanning bestond volledig uit Spanair-employés.
Het Spaanse persbureau Efe meldde dat passagiers zeiden dat de piloot melding had gemaakt van een probleem met het communicatiesysteem. Spanair wilde geen commentaar geven en verwees voor vragen naar Swiftair, dat ook zei geen commentaar te hebben. De passagiers werden later met andere toestellen naar de eindbestemming, Barcelona, vervoerd.
Zondag werd een Spanair-toestel dat van Barcelona op weg was naar het Canarische eiland Lanzarote omgeleid naar Malaga, omdat er een probleem was met een reservegenerator. Spanair wilde niet spreken van een noodlanding, maar ANEA stelde een onderzoek in. Ook dat toestel is van de MD-80-serie.
Het Spaanse ministerie van binnenlandse zaken zei dat van de 154 dodelijke slachtoffers maandag 86 waren gedentificeerd. Veel van de lichamen zijn onherkenbaar verbrand. Forensisch onderzoekers gebruiken DNA-technieken om de juiste namen bij de slachtoffers te vinden.
Volgens minister Alfredo Perez Rubalcaba zijn sommige lijken er zeer slecht aan toe en kan het, speciaal bij buitenlanders, moeilijk zijn DNA van verwanten te verkrijgen. Daardoor is het onzeker of alle lichamen gedentificeerd kunnen worden.
De kwestie van een juiste identificatie ligt gevoelig in Spanje. In 2003 kwamen 62 Spaanse soldaten om bij een vliegtuigongeluk in Afghanistan. Toen de stoffelijke resten eenmaal terug waren in Spanje bleken er fouten te zijn gemaakt bij de identificatie. Sommige families kregen daardoor het verkeerde lichaam ter begrafenis aangeboden.
Ook het onderzoek naar de oorzaak van de ramp is nog in volle gang. De krant El Pais citeerde bronnen in kringen rond het onderzoeksteam, die zeiden dat het vliegtuig niet genoeg stuwkracht had om op te stijgen. Het toestel, een MD-82, had moeite met opstijgen, zwenkte naar rechts en verongelukte, waarna het in brand raakte en grotendeels uit elkaar viel.
Het ongeluk vond plaats nadat een eerste poging tot opstijgen was uitgesteld vanwege wat Spanair noemde ’een probleempje met een temperatuurmeter buiten de cockpit’. El Pais zei dat uit video-opnamen is gebleken dat het toestel een veel groter stuk van de startbaan gebruikte dan normaal. Dat duidt op problemen met het vermogen van de motor, aldus de krant.