Spanair langere tijd in zwaar weer
De vlucht van Spanair naar Gran Canaria, woensdagmiddag, was vanaf het begin problematisch. Maar de maatschappij als geheel verkeert al veel langer in moeilijkheden.
Bij de Spaanse prijsvechter staan 1000 arbeidsplaatsen op de tocht; ruim een derde van het totaalaantal personeelsleden is er niet zeker van zijn baan. Ook vliegroutes worden geschrapt. Enkele uren voor de crash hadden piloten gedreigd met een staking om helderheid over de toekomst van de maatschappij af te dwingen.De staking zou niet de eerste geweest zijn. In juni 2007 legde het cabinepersoneel van Spanair het werk neer, met 7000 gestrande passagiers als gevolg. De verhouding tussen de werkdruk en het inkomen was volgens het personeel uit balans.
De Scandinavion Airlines System (SAS), de Noord-Europese luchtvaartmaatschappij waar Spanair onder valt, verkeert sinds 2007 in zwaar weer en probeerde het noodlijdende Spanair af te stoten. De Spaanse vliegmaatschappij draaide het eerste halfjaar van 2008 81 miljoen dollar verlies. In juni bleek dat SAS de Spaanse prijsvechter niet kwijt kon.
De in 1986 opgerichte luchtvaartmaatschappij heeft diverse reorganisaties meegemaakt. Na een overname door SAS is Spanair opgegaan in Star Alliance, een grote vliegalliantie, vergelijkbaar met Air France-KLM.
Spanair is met 67 toestellen na Iberia de grootste Spaanse vliegmaatschappij. Het heeft meer dan 2500 personeelsleden in dienst. In 2007 vervoerde de internationaal vliegende prijsvechter 11,2 miljoen passagiers.