Luchttransport NAVO in nieuwe fase
Met het tekenen van het zogenaamde C17-contract gaan diverse NAVO-lidstaten gezamenlijk drie grote transportvliegtuigen gebruiken. Ook Nederland doet mee aan het project.
Volgens minister Van Middelkoop kan dit de belastingbetaler veel geld schelen, met zware vrachten naar Kosovo en Afghanistan. „Wij betalen nu veel geld aan Oekraïense en Russische vliegtuigen voor transport”, aldus de minister. „Tot nu toe was luchttransport een van de grote tekorten van de NAVO.”De C17 is een van de grootste vrachtvliegtuigen ter wereld. Het eerste toestel voor het project moet dit jaar nog beschikbaar komen. De andere twee in de loop van volgend jaar.
Nederland is één van de zeven landen die nu hebben getekend voor deelname. Voor 130 miljoen euro krijgt ons land elk jaar 500 vlieguren. Daarvoor zou elke week een transport heen en weer kunnen, aldus een Nederlandse functionaris. De totale kosten van het De deelnemende lidstaten schaffen de toestellen gezamenlijk aan en delen de kosten en de vlieguren.
Alleen de Verenigde Staten koopt meer uren in (1000 per jaar). Het land met de minste deelname is Tsjechië, met 30 uren per jaar.
De Nederlandse steun was „cruciaal”, aldus minister Van Middelkoop. „Het heeft lang geduurd voordat wij in Den Haag het geld hiervoor hadden gevonden. Het lukte alleen met hulp van minister Verhagen (Buitenlandse Zaken, red.).”