”Keukenzxkast” als wachtwoord
Bijna iedereen die een computer gebruikt, kent het probleem van wachtwoorden. Voor vrijwel iedere site of handeling wordt tegenwoordig een wachtwoord verlangd. Hoe onthoud je die?
De Consumentenbond riep lezers van de Geldgids op hun methoden in te sturen om ze te laten beoordelen door een deskundige jury. De resultaten zijn vandaag gepubliceerd in de Geldgids.De jury was zeer gecharmeerd van de ”keukenkastmethode”. Bij deze methode bestaat het wachtwoord uit een vast en een flexibel deel. Het vaste deel dat je onthoudt is in dit geval keukenkast en op een briefje schrijf je ”bank zx”. Je wachtwoord voor internetbankieren is dan keukenzxkast. Redelijk veilig, simpel en makkelijk mee te nemen. Het risico is dat iemand achter je vaste woord komt.
De ”boswachtermethode” lijkt erop, maar hierbij vervang je het woord door cijfers. Als bos voor de cijfers 1, 2 en 3 staat en je wachtwoord is 12, wordt het bijvoorbeeld bankbo. Redelijk ingewikkeld, maar wel veilig. Wat ook kan, is de vertaalslag van cijfers naar letters via je mobiele telefoon maken. De letters daar hebben allemaal een cijfer, maar dat trucje kent iedereen.
Ten slotte noemt de Consumentenbond de dakpanmethode als mogelijkheid. Een woord- en cijfercombinatie. ”Dakpan” staat bijvoorbeeld voor 239786. Je schrijft vervolgens letters op als sterretjes en cijfers als plusjes. Wanneer je als wachtwoord dak239 neemt, schrijf je op +++. Eenvoudig en flexibel volgens de jury, maar alleen veilig als je meer dan tien tekens gebruikt. Kortom, alle wachtwoorden hebben hun voor- en nadelen. Wie het weet, mag het zeggen.
De jury bestond uit Consumentenbonddirecteur Felix Cohen, een manager informatiebeveiliging en een digitale detective. Een goed systeem voldoet volgens hen aan drie eisen. Natuurlijk moet het in de eerste plaats veilig zijn, dus geen lijstje in je computer met alle wachtwoorden daarop. De methode moet eenvoudig mee te nemen zijn, zodat die ook op vakantie gebruikt kan worden, en het moet gemakkelijk zijn.
Donderdag werd bekend dat consumenten vorig jaar voor 3,9 miljard euro bij webwinkels uitgaven. Dat is 40 procent meer dan in 2006 en het sterkste groeipercentage van de laatste jaren. Het onderzoekbureau Blauw Research meldde dit op basis van een peiling in samenwerking met branchevereniging Thuiswinkel.org.
De totale omzet van vanuit huis gekochte artikelen steeg met 27 procent tot 4,7 miljard euro. In dit bedrag zitten ook de uitgaven via catalogi en bij postorderbedrijven. In de reguliere detailhandel werd vorig jaar een omzet van 86 miljard euro gerealiseerd. Daarmee steeg het aandeel van thuiswinkelen van 4,4 procent in 2006 tot 5,4 procent in 2007.
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org heeft de forse stijging van de online aankopen te maken met een steeds groter vertrouwen van consumenten in internet. „Het wordt gemeengoed om via internet te kopen, ook wordt het eenvoudiger.”
Producten die het goed doen via internet zijn kleding, elektronica, boeken, cd’s, dvd’s, reizen en verzekeringen. Voedsel wordt nog relatief weinig via internet gekocht, maar hier zit wel een sterke groei in. „In deze branche is eigenlijk maar een speler en dat is Albert Heijn”, aldus Jongen.