Bruggenbouw Suriname stagneert
De bouw van twee belangrijke Surinaamse bruggen is ernstig vertraagd omdat de aannemer weigerde de werkzaamheden voort te zetten als in de plannen geen remmingswerk wordt opgenomen, om schade bij aanvaringen te beperken.
Een van de in aanbouw zijnde bruggen stortte enkele maanden geleden deels in na te zijn geramd door een zandschuit. Voor aannemersbedrijf Van Kessel was daarmee de maat vol.Aan de nieuwbouw van de Carolinabrug over de Surinamerivier, van groot belang voor een deel van de binnenlandbewoners, kwam in oktober vorig jaar ruw een einde nadat een zandschuit een van de pijlers ramde. Als gevolg daarvan stortten drie brugdelen in het water. Volgens getuigen was de stuurman dronken, maar de eigenaar van het vaartuig, het bedrijf Rudisa, heeft tot op de dag van vandaag geweigerd de schade van bijna 1 miljoen euro op te hoesten.
Voor aannemer Van Kessel, die de brug in november vorig jaar had moeten opleveren, was het de befaamde druppel die de emmer deed overlopen. Het bedrijf besloot de werkzaamheden te staken. De aanvaring was de achtste sinds de aanvang van de bouw, ruim twintig maanden eerder. De aannemer wilde dat eerst remmingswerken worden geplaatst, zowel bij de Carolinabrug als bij een andere belangrijke oeververbinding over de Saramaccarivier, die ook door Van Kessel wordt gebouwd.
Ook daar werd het werk stilgelegd. Na maanden van onderhandelingen heeft het ministerie van Openbare Werken toegegeven en zo’n 1,5 miljoen euro extra toegezegd voor de remmingswerken. Naar verwachting zal het nog zeker twee jaar duren voor het meerwerk is afgerond en de zwaar beschadigde brug is hersteld.