Aantal gordels bepaalt voortaan capaciteit personenauto
Een auto met vier autogordels is met ingang van 1 mei officieel een vierpersoonsauto, ongeacht het aantal zitplaatsen. Vanaf die datum geldt dat er maximaal zoveel mensen in een auto mogen zitten als er gordels zijn.
Tot nu toe gold dat het aantal beschikbare gordels gebruikt moest worden, maar als er meer personen waren dan gordels mocht dat ook, achterin althans.Vrijwel alle nieuwe verkeersregels zijn per 1 april ingegaan, maar deze regel gaat donderdag in. Dat is het gevolg van een overgangsregeling die jaren geleden met de autobranche is afgesproken en 1 mei afloopt, verklaart het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Volgens de RAI Vereniging hebben alle auto’s van na 30 september 2000 standaard eenzelfde aantal gordels als zitplaatsen. „Die moeten zijn voorzien van autogordels voor alle naar voren en achteren gerichte zitplaatsen”, luidt de richtlijn.
Vanaf 1 januari 2001 zijn 3,5 miljoen nieuwe auto’s verkocht en sinds begin dit jaren rijden er 7,6 miljoen auto’s op de weg. „Een op de twee voldoet dus sowieso aan de eisen”, aldus de RAI.
Voor de verzekering is de nieuwe regel niet van invloed. Bij hen geldt altijd al dat wanneer iemand geen gordel draagt ten tijde van een ongeval, de verzekering aan die persoon een kwart minder uitkeert aan letselschade, aldus het Verbond van Verzekeraars.
Het aantal gordels in auto’s is in de loop der jaren enorm toegenomen, weet de Bovag. „We zijn begonnen met nul”, zegt woordvoerder Mark van Dansik. Eind jaren vijftig, begin jaren zestig werd een voorzichtig begin gemaakt met gordels voorin de auto, heupgordels welteverstaan. „Volvo kwam als eerste met de driepuntsgordel. Daarna begonnen de fabrikanten mondjesmaat met gordels achterin”.
Dat waren heupgordels en vaak maar twee terwijl er achterin meestal drie zitplaatsen zijn. „Dat was tot de jaren tachtig zo, toen werd de gordel achterin ook verplicht”. Vanaf dat moment kwam raakte de driepuntsgordel ook achterin in zwang. „Die is veiliger, sluit beter aan en is comfortabeler omdat die oprolt”. Als er al een derde gordel achterin zat, was dat vaak nog een heupgordel omdat het technisch gezien lastig was een driepuntsgordel te maken.
Zodoende kwam een overgangsregeling met de auto-industrie tot stand, tot 1 mei 2008. „Een auto met twee gordels achterin is vanaf nu dan ook een vierpersoonsauto, ook al passen er vijf mensen in”.