Economie

Jarige truckbouwer MAN koerst aan op topjaar

De Duitse vrachtwagen- en machinefabrikant MAN, die dit jaar zijn 250-jarige bestaan viert, heeft in het eerste kwartaal de nettowinst met 41 procent zien stijgen tot 322 miljoen euro. Volgens topman Hakan Samuelsson zijn alle voorwaarden aanwezig om „het jubileumjaar 2008 ook tot het beste jaar in onze bedrijfsgeschiedenis te laten worden.”

ANP/DPA
25 April 2008 21:46Gewijzigd op 14 November 2020 05:47Leestijd 3 minuten
Foto ANP.
Foto ANP.

De omzet van MAN steeg met 16 procent naar 3,8 miljard euro. Vooral in Oost-Europa en Rusland is het bedrijf erg succesvol. Zo kreeg MAN onlangs nog twee Russische orders voor in totaal 4700 vrachtwagens plus een optie voor 3000 exemplaren meer.Voor het hele jaar rekent het concern op een omzetstijging met 10 procent in vergelijking met vorig jaar, toen de omzet 15,5 miljard euro bedroeg. Ook valt de operationele winst dit jaar „aanzienlijk” hoger uit dan de 1,73 miljard euro in 2007, aldus MAN.

Er is de afgelopen tijd sprake geweest van een mogelijke fusie van MAN met het Zweedse Scania onder druk van Volkswagen. Daarmee zou de grootste vrachtwagenbouwer van Europa ontstaan. VW is grootaandeelhouder van MAN en Scania en zou zijn eigen truckactiviteiten in Brazilië willen onderbrengen in het gecombineerde concern. MAN bezit een belang van 17 procent in Scania en deed in 2006 nog een vergeefse poging het bedrijf over te nemen.

Op de algemene aandeelhoudersvergadering van MAN in München vrijdag wilde Samuelsson niet veel zeggen over de beoogde samenvoeging van MAN met Scania en VW. Volgens de van oorsprong Zweedse topman is het bedrijf nu vooral bezig zijn productie op te schroeven om aan de sterke vraag te kunnen voldoen. „We wachten wel af wat er gebeurt”, aldus Samuelsson.

MAN, dat ook bussen, turbocompressoren en zware scheepsmotoren maakt en dienstverlening aan de industrie biedt, behoort tot de oudste bedrijven van Duitsland. Het bedrijf komt voort uit de in 1758 opgerichte ijzerfabriek St. Antony in Oberhausen, de eerste zware industrie in het Ruhrgebied.

Rudolf Diesel bouwde in 1897 ’s werelds eerste dieselmotor bij een van de bedrijven waar later MAN uit zou ontstaan. In 1908 ontstond door de fusie van twee machinebouwers Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg (MAN). Het concern bestaat in zijn huidige vorm sinds 1986. Wereldwijd telt MAN meer dan 50.000 werknemers.

Het concern viert zijn 250-jarige bestaan met talrijke tentoonstellingen en exposities. Zo is in de herfst een tentoonstelling in het Duitse museum voor Techniek en Industrie gepland en rijdt een vrachtwagen als een soort mobiel museum van MAN door heel Duitsland en Europa. Ook gaat MAN bij al zijn fabrieken feesten organiseren voor de werknemers en hun familie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer