Zeven Europese tunnels onveilig
De veiligheid van ten minste zeven Europese tunnels is slecht. Dat blijkt uit dinsdag bekendgemaakt onderzoek van de ANWB en zijn Europese zusterorganisaties.
De automobilistenorganisaties namen de veiligheid van 31 tunnels in Europa onder de loep. Naast de zeven ”slechte” tunnels, scoorden tien tunnels ”zeer goed”, kregen vijf het predicaat ”goed”, werden zeven met ”voldoende” beoordeeld en waren twee ”onvoldoende”.Van de zeven slechte tunnels komen de minste resultaten uit Italië. Daar werden van de vijf tunnels de Marinasco (NSA303), Breva (SS340) en Carnabbio (SS340) als slecht beoordeeld. In Noorwegen waren alle drie de geteste tunnels slecht. Hier gaat het om de Eikefet, Jernfjell en Matreberg op de E39. Ook de Belgische tunnel Waasland (N49) bleek onveilig te zijn.
In deze tunnels ontbreekt bijvoorbeeld een automatisch brandalarm, zijn er onvoldoende nooduitgangen en kunnen vuur en hitte doordringen in de vluchtgangen.
De enige onderzochte tunnel in Nederland was de Maastunnel. Deze scoorde voldoende. Dit is een verbetering sinds de laatste test in 2003, aldus de ANWB. In de nabije toekomst worden nog enkele verbeteringen in de Maastunnel doorgevoerd. Zo is men van plan de nooduitgangen te vernieuwen, uitgangsborden te plaatsen en luidsprekers op te hangen.
De veiligste tunnels zijn onder meer de Oostenrijkse Trebesing (A10) en Kalcherkogel (A2), de Zwitserse Mappo-Morettina (A13), San Bernardino (A13) en Flüelen (A4). Ook de Duitse tunnel Heidkopf (A38) en Spaanse tunnels Loma de Bas (AP7) en Guadarrama III (AP6) scoorden zeer goed.
Volgens een woordvoerder van de ANWB liggen de slechte tunnels niet op de populaire routes voor Nederlanders. „Maar als ze die tunnels wel gebruiken, dan moeten ze even kijken naar onze tunneltips, zodat iedereen goed voorbereid op pad gaat”, aldus de zegsman.