Fietsersbond bepleit airbag op autoruit
Een in de voorruit van auto’s verwerkte airbag kan het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers bij botsingen met ongeveer zestig per jaar terugdringen. Die conclusie trekt de Fietsersbond op basis van een TNO–onderzoek, dat maandag werd gepresenteerd in Den Haag.
TNO heeft in opdracht van de Fietsersbond uitgezocht wat er precies gebeurt bij botsingen tussen fietsers en auto’s. Uit 12.000 botssimulaties blijkt dat fietsers bij een aanrijding in de meeste gevallen met hun hoofd de voorruit raken, terwijl voetgangers meestal niet hoger dan de motorkap komen.Aanleiding voor het onderzoek was het feit dat het totale aantal verkeersslachtoffers de afgelopen jaren gestaag daalde, maar dat het aantal fietsers dat omkwam door ongevallen in het verkeer constant bleef. In 2006 kwamen 216 fietsers om het leven in het verkeer, van wie 106 door botsingen met auto’s.
De airbag aan de buitenkant van de voorruit, ontwikkeld door het Zweedse bedrijf Autoliv, beperkt het letsel voor fietsers bij botsingen. Volgens de Fietsersbond kan het aantal zwaargewonde fietsers dalen met 1500 als voorruiten van auto’s een geïntegreerde airbag krijgen.
Naast de airbag ziet de Fietsersbond nog meer mogelijkheden om fietsers beter te beschermen tegen ernstige verwondingen of de dood als gevolg van een botsing met een auto. De bond pleit voor het ontmoedigen van het gebruik van auto’s met een hoge motorkap, zoals SUV’s, binnen de bebouwde kom. Ongevallen met auto’s met een motorkap van 70 centimeter en hoger veroorzaken doorgaans zwaar letsel aan bekken en onderrug. Lagere maximumsnelheden kunnen ook helpen, met name op plaatsen waar auto– en fietsverkeer mengen.