Toerismesector Curaçao schreeuwt om personeel
WILLEMSTAD (ANP) – De Curaçaose hotelorganisatie Chata heeft donderdag de noodklok geluid over het tekort aan goed opgeleide mensen voor het groeiend toerisme op het eiland. De organisatie vraagt om flexibilisering van het onderwijs in een poging te kunnen voldoen aan de vraag in de komende jaren.
Curaçao had in 2007 een recordaantal van bijna 300.000 toeristen. Dat was bijna 28 procent meer dan in 2006. De stroom van toeristen, vooral uit Nederland, Venezuela en Amerika, blijft groeien. Zo was de bezettingsgraad van de hotels in januari bijna 90 procent, eveneens eens record. Om de verdere groei te kunnen opvangen, staan de komende jaren de oplevering van meerdere grote en kleine hotels gepland.„Het grote probleem is echter dat we geen personeel hebben om in de hotels aan de slag te gaan", aldus Hetty van den Ouweelen van de hospitality training foundation van de Curaçaose hotelorganisatie. „De komende jaren worden vierduizend kamers gebouwd. In totaal zijn er dadelijk meer dan tienduizend extra arbeidsplaatsen te vervullen. Van kamermeisjes tot koks. We vragen al enige tijd aan de overheid om haar verantwoordelijkheid te nemen en te zorgen voor voldoende volwaardig opgeleid personeel. Maar er gebeurt wat ons betreft te weinig".
Chata heeft donderdag om „urgente aandacht" gevraagd voor dit probleem. „Zo willen we in samenwerking met de onderwijssector onder meer 365 dagen per jaar onderwijs en trainingsprogramma’s aan kunnen bieden. Niet–werkende Antillianen, studenten, zij–instromers, Antillianen uit het buitenland. Iedereen moet worden ingezet en de mogelijkheid voor het volgen van een opleiding hebben", zo stelt de organisatie. Volgens de Chata moet de focus zijn gericht eigen mensen aan de slag te helpen, in plaats van arbeidskrachten te importeren uit nabijgelegen landen.