Binnenland

Zegelactie kost Hema te veel geld

De zegelactie van de Hema is aan het eigen succes ten onder gegaan. Met ingang van 1 december wordt de actie stopgezet. Vrijdag kunnen spaarders hun kaart nog vol proberen te krijgen. De actie is zo succesvol gebleken dat die de Hema te veel geld kost.

ANP
30 November 2001 15:03Gewijzigd op 13 November 2020 23:17

Dat heeft een woordvoerder van Vendex KBB, het moederbedrijf van de Hema, vrijdag bevestigd. „Er is waanzinnig gespaard. Veel meer dan we in onze stoutste dromen hadden kunnen verwachten.”

De zegelactie van de Hema loopt sinds juni van dit jaar. Voor elke ƒ 15 die klanten bij de Hema uitgeven, ontvangen zij een zegel. Wanneer de kaart vol is, met twaalf zegels, kan de klant tot eind dit jaar ƒ 5 korting krijgen. Na 1 januari wordt dat 5 euro korting.

„Het heeft ons nu al ruim ƒ 10 miljoen gekost. We hadden een budget ervoor waarmee we al aan de hoge kant zaten. Het is nu zo’n succes dat het budget wordt overschreden. Dat is bedrijfseconomisch niet verantwoord”, aldus de woordvoerder.

In de winkels is bij de kassa’s aangegeven dat de actie voortijdig wordt beëindigd. In de voorwaarden van de actie behield de Hema zich het recht voor dat te doen.

De Consumentenbond vindt het „waanzinnig” dat de Hema juist nu, aan de vooravond van de decembermaand, de actie beëindigt. „Het is veel te abrupt stopgezet. De consument had zeker de tijd moeten krijgen tot 1 januari om de kaarten vol te krijgen. Als kaarten nog niet helemaal vol zijn, moet de Hema korting geven naar gelang dat wel het geval is”, zegt een woordvoerster van de bond.

De Hema is niet gevoelig voor de kritiek van de Consumentenbond. „De reglementen blijven natuurlijk zoals ze zijn.” Het bedrijf benadrukt dat de volle spaarkaarten gewoon tot eind januari ingeleverd kunnen worden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer