NieuwHuisPlan bundelt huis- en verhuisinformatie tot persoonlijk geheel
Een huis kopen en verhuizen is geen peulenschil. Wie niet zo zakelijk is ingesteld, verdwaalt onherroepelijk in de veelheid aan informatie die banken, makelaars, financieel adviseurs en het wijde web over de potentiële huizenbezitter uitstorten. Een initiatief van uitgeverij Media Mij moet uitkomst bieden. Voor starter én gevorderde.
Wel of geen makelaar? Welke hypotheekvorm is nu eigenlijk de beste? Wat is de bijleenregeling en hoe zit het met GIW-garanties? De huizenmarkt is voortdurend in beweging en op het gebied van wetgeving wijzigt er nogal eens het een en ander. Met wat vlooiwerk op internet of elders is meestal wel aan de juiste informatie te komen, maar de betrouwbaarheid daarvan is niet altijd gewaarborgd. De verse site fundaNieuwHuisPlan zegt het beter te gaan doen.Anders dan de naam doet vermoeden is fundaNieuwHuisPlan geen initiatief van de populaire NVM-site, maar van uitgeverij Media Mij. Wel is funda een van de hoofdsponsors. FundaNieuwHuisPlan gebruikt de site als marketingplatform en lift handig mee met zijn enorme naamsbekendheid.
Verhuisdozen
Het concept werkt simpel. Surf naar de site nieuwhuisplan.com, vul wat persoonlijke gegevens in, maak 4,95 euro over en wacht af. Binnen afzienbare tijd valt een dikke map op de mat, de NieuwHuisPlanner: 300 pagina’s stampvol informatie over het kopen van een huis en alles wat daar verder bij komt kijken. Van budgetteren tot een overzicht van energieleveranciers, van onderhandeltips tot het bepalen van het aantal benodigde verhuisdozen. Dat laatste wekt de eerste argwaan: zijn we met zijn allen nu zo infantiel geworden dat dergelijke zaken niet zelfstandig meer zijn op te lossen?
De geregistreerde bezoeker kan daarnaast ongebreideld rondklikken op de site, waar ook alweer een scala aan artikelen beschikbaar is. Er zijn rekenhulpjes om hypotheeklasten uit te rekenen en een tekenprogramma ontwerpt driedimensionaal een interieur op maat. De site leunt sterk op de persoonlijke behoeften van de bezoeker: deze maakt zijn wensen kenbaar en krijgt vervolgens alleen die informatie voorgeschoteld die speciaal voor hem van belang is. Dat voelt lekker: persoonlijke aandacht. Maar pas op, ongemerkt kan NieuwHuisPlan zo wel beschikken over allerlei privézaken van bezoekers.
Keuzes
Al met al ziet het initiatief er kek uit. De informatiemap is vooral handig voor volslagen leken, al is het maar om enigszins wegwijs te worden in de doolhof van termen, definities en rekensommen. Maar daartegenover staat dat de aangeboden informatie van een te overweldigende hoeveelheid is. Keuzes maken -toch eigenlijk het allermoeilijkste bij het kopen van een huis- moet de gebruiker nog steeds geheel zelfstandig doen, NieuwHuisPlan geeft slechts een „onafhankelijk” overzicht.
Meer informatie: www.nieuwhuisplan.com.
„Onafhankelijk is iets anders dan objectief”
Over huizen en verhuizen wordt volgens directeur Jan-Jaap van der Klei van Media Mij behoorlijk wat onzin verkondigd. „Het is verschrikkelijk moeilijk goede informatie te krijgen die onafhankelijk is. Vaak is niet duidelijk wat precies het belang is van de partij die de informatie aanbiedt. De Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld claimt goede, onafhankelijke informatie te bieden, maar tegelijkertijd zit daar een groot verkoopbelang bij. Hoe kun je dan nog onafhankelijk zijn?”
Hoe duidelijk is dat dan bij fundaNieuwHuisPlan? Jullie zijn voor jullie inkomsten afhankelijk van sponsors. Dan kan jullie informatie nooit onafhankelijk zijn.
„Toch wel, voor 100 procent zelfs, hand op mijn hart. We schrijven alle artikelen zelf en leggen die vervolgens voor aan onze sponsors, dat zijn tenslotte deskundigen. We kiezen wel een bepaalde invalshoek natuurlijk. Onafhankelijkheid is iets anders dan objectiviteit. Objectief is niemand.”
Mensen die zich bij jullie registreren, mogen worden benaderd door sponsors, maar zullen niet worden lastiggevallen, is jullie belofte. Hoe zit dat?
„Het idee is dat sponsors mensen gericht gaan benaderen. Als een bezoeker ons bijvoorbeeld via een poll op de site laat weten in zee te willen met een makelaar, kan hij of zij gebeld worden door een makelaar. En zoekt iemand een verhuizer, dan kan hij bericht verwachten van een verhuisbedrijf. Maar mensen allerlei acties opdringen mag niet, daar zien we streng op toe. We richten ons op specifieke vragen.”
Hoeveel geregistreerde gebruikers hebben jullie nu?
„Op dit moment zitten we op ruim 2200 registraties, maar ons streven is een bereik van 25 procent. De verwachting is dat in 2008 zo’n 240.000 tot 250.000 mensen van plan zijn een huis te kopen. Op 1 januari 2009 zouden we dus op 60.000 registraties moeten zitten.”
Koopsubsidie voor starters
„Met koopsubsidie wil de overheid het eigenwoningbezit bevorderen door meer mensen met lage of gemiddelde inkomens in staat te stellen een eigen woning te kopen. (…) Wanneer kom je nu in aanmerking voor koopsubsidie? De regels zijn als volgt (prijspeil 2007):
Je moet 18 jaar of ouder zijn, en
voor het eerst een eigen woning kopen.
Je eigen vermogen mag niet hoger zijn dan 19.698 euro of 39.397 euro als je een fiscaal partner hebt. Dit eigen vermogen is de waarde van je bezittingen minus je schulden, zoals je opgeeft in je aangifte inkomstenbelasting.
Het huis dat je koopt mag niet meer kosten dan 158.850 euro (exclusief eventuele roerende zaken), en
de hypotheek die je daarvoor nodig hebt mag niet hoger zijn dan 171.558 euro.
Aan die hypotheek moet een rentevastperiode van minimaal tien jaar verbonden zijn, en
je moet Nationale Hypotheek Garantie (NHG) aanvragen en krijgen.”
Bron: fundaNieuwHuisPlan.