Eurlings bepleit kilometerheffing
DEN HAAG - Minister Eurlings van Verkeer is er donderdag niet in geslaagd de grote oppositiepartijen achter zijn plannen voor de kilometerheffing te krijgen. SP, VVD en PVV vinden de heffing oneerlijk.
Veel automobilisten hebben geen keus, aldus de oppositiepartijen tijdens het debat over de begroting van Verkeer en Waterstaat. Ze moeten wel in de file rijden om op tijd op hun werk te zijn. Eurlings hield vol dat de kilometerheffing wel een eerlijk systeem is. De gemiddelde automobilist is straks niet duurder uit, betoogde hij. De minister wees ook op het brede draagvlak voor zijn plannen. Werkgevers en vakbonden zullen daarnaast kijken naar de haalbaarheid van flexibele werktijden, zodat mensen toch eerder of later kunnen beginnen.De minister voelt net als de Kamer niets voor het VVD-plan om mensen die op snelwegen iets te hard rijden, niet te beboeten. De Kamer heeft Eurlings opgedragen snel aan de slag te gaan met het verbeteren van de snelweg A1 Amersfoort-Deventer. De drie coalitiepartijen CDA, PvdA en CU ondertekenden verder een motie die moet leiden tot snellere oplevering van wegprojecten.
Behalve over wegen, ging het debat voor een belangrijk deel over het spoor. Een Kamermeerderheid vindt dat de regering de spoorlijn Weesp-Almere-Lelystad sneller dan nu gepland viersporig moet maken, omdat Almere de komende jaren fors groeit en het goederenvervoer in dat deel van het land ook flink toeneemt.
De Kamer gaat akkoord met het afblazen van de Zuiderzeelijn. Wel riep de Kamer Eurlings op snel te zoeken naar geld om zijn ambities op het spoor te verwezenlijken. De minister heeft daarvoor 4,5 miljard euro nodig, maar heeft nog slechts enkele honderden miljoenen gevonden. De regeringspartijen vinden dat Eurlings’ onderzoek naar de noodzaak van extra spoor moet worden uitgebreid naar de lijnen Alkmaar-Eindhoven, Den Haag/Rotterdam-Zevenaar en Den Haag-Eindhoven.
De ChristenUnie vroeg om versnelde bouw van nieuwe stations. Eurlings zegde de coalitiepartij toe dat de stations Sassenheim, Zoetermeer-Bleizo, Assen-Zuid en Groningen-Europark sneller worden gerealiseerd. Binnen een halfjaar moet het kabinet ook komen met een plan en extra geld om de toegankelijkheid van stations en treinen voor mensen die minder goed ter been zijn, versneld te verbeteren.
Staatssecretaris Huizinga van Verkeer zegde ChristenUnie en SGP toe dat ze zich inspant om de binnenvaart gemakkelijker aan personeel te helpen. Ze wil de aantrekkelijkheid van het beroep vergroten. Versnelling van het onderhoud aan binnenvaarwegen is „slechts zeer beperkt mogelijk”, aldus de bewindsvrouw.
De coalitiepartijen CDA en PvdA bepleitten een „brede discussie” over de veiligheid van de dijken nu de zeespiegel stijgt. Het CDA wil dat chartervluchten vanaf de luchthaven Twente mogelijk blijven.