Binnenland

NS dient klachten in tegen ProRail

UTRECHT (ANP) – De Nederlandse Spoorwegen dienen twee klachten in tegen spoorbeheerder ProRail bij de vervoerskamer van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Dat maakte NS dinsdag bekend.

4 December 2007 15:46Gewijzigd op 14 November 2020 05:20

De eerste klacht heeft betrekking op de nieuwe dienstregeling. NS is ontevreden over de spoorverdeling die ProRail heeft toegepast en waardoor 120 treinritten per week komen te vervallen, vooral in de late avond, nacht en vroege ochtend. De vervoerder wil via de NMa afdwingen dat de procedures voor de capaciteitsverdeling worden aangepast.Verder is NS het niet eens met een door ProRail opgelegde verhoging van de tarieven voor toegang tot het spoor met 28,6 miljoen euro. Dit jaar betaalde NS 146 miljoen euro en dat bedrag zou op basis van afspraken uit het verleden in 2008 omhoog gaan naar 151 miljoen euro. „Met de plotselinge extra tariefverhoging van 20 procent zouden de kosten voor het gebruik van het spoor volgend jaar oplopen tot bijna 180 miljoen", becijfert NS. Het bedrijf noemt de tariefsverhoging „onacceptabel".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer