Commissie pakt weer nieuwe leren op
DEN HAAG (ANP) – Voor de tweede achtereenvolgende dag staat voor de parlementaire commissie Onderwijsvernieuwingen het nieuwe leren centraal. Dat is de onderwijsvorm waarbij lessen minder klassikaal worden gegeven en leerlingen zelfstandig werken.
De commissie–Dijsselbloem ondervraagt dinsdag Ferdinand Mertens. Hij was een van de invloedrijkste mannen in het onderwijs uit de jaren negentig, de periode die de commissie onderzoekt. Van 1996 tot 2000 was Mertens inspecteur–generaal bij de Inspectie voor het Onderwijs. Daarvoor was hij topambtenaar op het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.Daarna komt Han Leune aan het woord. Leune was van 1992 tot 2000 voorzitter van de Onderwijsraad. De commissie verhoort vervolgens de wetenschappers Greetje van der Werf, die als hoogleraar aan de Rijksuniversiteit van Groningen langlopende onderzoek verricht naar onderwijsresultaten in het voortgezet onderwijs. Als laatste wordt Jaap Dronkers ondervraagd.
Dronkers is hoogleraar aan het Europese Universitair Instituut in Florence en deed onderzoek naar gelijke kansen in het onderwijs en het benutten van talent. In het recent verschenen boek Ruggengraat van ongelijkheid vatte hij enige tientallen jaren onderwijsonderzoek samen.