Toename autoverkoop via internet verwacht
AMSTERDAM (ANP) – De komende vijf jaar zal de verkoop van nieuwe auto’s via internet in Nederland flink toenemen. Dat is de verwachting van Justien Marseille, trendanalist en directeur van onderzoeksbureau The Future Institute. Op dit moment worden weinig nieuwe auto’s online verkocht.
Volgens Marseille zal in 2012 zo’n 7 tot 15 procent van de particuliere auto’s via het internet worden verkocht. In het zakelijke segment zal het marktaandeel op 25 tot 30 procent uitkomen. De belangrijkste reden voor het grotere aandeel particuliere verkopen is dat internet ondertussen geaccepteerd is als thuiswinkel en de consument steeds meer vertrouwen heeft in het online zakendoen.Ook verwacht Marseille veel van de zogenoemde „vervrouwelijking van de maatschappij" waarbij mannen, net als vrouwen, veel rationeler een auto zullen gaan kopen. „Vrouwen zitten minder emotioneel in het aankoopproces dan een man", aldus Marseille. „Ze vinden het belangrijker een auto te kunnen aanschaffen in hun eigen omgeving". Bovendien zijn vrouwen koploper als het gaat om het doen van duurdere aankopen via het internet.
Het grootste aantal online verkopen zal echter in de zakelijke markt worden gerealiseerd, onder meer wegens de tijdwinst, het gemak en de mogelijkheid om tegen zo scherp mogelijke tarieven een auto te kopen.
Marseille denkt dat merkdealers de internetverkopen als een welkome aanvulling gaan zien op de verkopen via de showroom. „Internet zal steeds belangrijker worden bij de begeleiding om een nieuwe auto te selecteren". De merkdealer blijft voor de service, zoals een proefrit, en het onderhoud ook onmisbaar bij de aflevering van de auto. Marseille: „De wagen kan online worden besteld, nadat iemand definitief een keuze heeft gemaakt."