Eindhoven werkt aan imago referendum
EINDHOVEN (ANP) - De gemeente Eindhoven zet alles op alles om het negatieve beeld dat is ontstaan over het burgemeestersreferendum te veranderen. Dat zei waarnemend burgemeester G. Braks maandag in een toelichting op het plan van aanpak voor de verkiezing in januari.
Waarnemers van de gemeente hebben ervaringen opgedaan in Utrecht, waar het burgemeestersreferendum begin deze maand een fiasco werd. Braks verwacht dat er lering uit wordt getrokken.Eindhoven trekt voor de organisatie van het referendum in totaal ruim 650.000 euro uit. Een campagne om de deelname te bevorderen kost een kwart miljoen euro. De inzet is een zo hoog mogelijke opkomst, in ieder geval meer dan de 30 procent die nodig is om de uitkomst geldig te laten zijn. Braks verwacht dat de Eindhovenaren hun goede wil en hun trots zullen tonen.
De lage opkomst in Utrecht (minder dan 10 procent) beschouwt Braks als een waarschuwing, maar volgens hem gaat de vergelijking met Eindhoven niet op. De gemeenteraad van Eindhoven wijst op 18 december de twee kandidaten aan. Zij krijgen elk 15.000 euro voor hun persoonlijke campagne, die op 7 januari begint en twee weken duurt. Op 23 januari gaat Eindhoven naar de stembus.