Buitenland

Smit Tak wil lek tanker snel dichten

Bergers van het Rotterdamse bedrijf Smit Tak hopen zo snel mogelijk het lek van het brandende vrachtschip Jolly Rubino voor de Zuid-Afrikaanse oostkust te dichten.

ANP
16 September 2002 11:11Gewijzigd op 13 November 2020 23:48
CAPE ST. LUCIA - De gestrande tanker Jolly Rubino voor de kust van Cape St. Lucia bij Zuid-Afrika. Bergers van Smit Tak zijn zondag voor het eerst aan boord gegaan. - Foto ANP
CAPE ST. LUCIA - De gestrande tanker Jolly Rubino voor de kust van Cape St. Lucia bij Zuid-Afrika. Bergers van Smit Tak zijn zondag voor het eerst aan boord gegaan. - Foto ANP

Daarna wordt het schip verder de zee in getrokken, waar het water dieper is en de brand makkelijker is te blussen, meldde een woordvoerder van Smit zondag.

De brand op de Jolly Rubino brak 10 september uit. De bemanning slaagde er niet in het vuur te blussen en verliet het schip. Donderdag liep het verlaten schip in zwaar weer aan de grond bij Cape St. Lucia. Het nabijgelegen natuurgebied St. Lucia Wetlands Park loopt gevaar, omdat uit de Jolly Rubino olie lekt. De Jolly Rubino, een 190 meter lang rij-op-rij-af-schip dat onder Italiaanse vlag vaart, heeft bovendien een gevaarlijke lading chemische stoffen aan boord.

Dinsdagavond vertrok een Smit-team van vijf mensen vanuit Rotterdam om hun collega’s uit Kaapstad te assisteren bij de berging. Vrijdag konden ze voor het eerst even aan boord van het kokendhete schip. Tot nu toe belemmerden harde wind en de hoge temperaturen op het schip de werkzaamheden. „De temperaturen lagen rond de 400 graden Celsius”, verklaarde de woordvoerder. De bergers hebben tot nu toe alleen de scheepshond kunnen redden.

De woordvoerder weet nog niet wanneer de bergingswerkzaamheden klaar zijn. Op sommige plaatsen is het volgens de woordvoerder nog steeds gloeiend heet, maar de bergers zijn zondag toch aan boord gegaan. „De eerste prioriteit is momenteel voorkomen dat er nog meer olie weglekt. Bergers kijken nu waar de lekkages zijn, zodat ze daar platen tegenaan kunnen lassen.”

De brand dooft volgens de woordvoerder langzaam, maar het kan nog wel een tot twee dagen duren voordat het vuur is geblust. „Doordat het schip in ondiep water ligt, kunnen er moeilijk andere schepen bij. We willen het zo snel mogelijk lostrekken, zodat het verder de zee in kan. Dan kunnen we makkelijker blussen en bijvoorbeeld olie overpompen naar een ander schip.”

Het schip heeft volgens de woordvoerder 1000 ton bunkerolie aan boord. Gevreesd wordt voor een milieuramp als het gat niet snel wordt gedicht. Het natuurpark staat op de lijst van werelderfgoederen van de VN-organisatie Unesco.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer