Nieuw rampenplan Schelde-Rijnkanaal
THOLEN - Vijf gemeenten en diverse hulporganisaties hebben donderdagmiddag op het Schelde-Rijnkanaal een nieuw rampenbestrijdingsplan ondertekend. Daarmee moet een betere samenwerking zijn gewaarborgd. De waterweg hoort tot de drukst bevaren routes van West-Europa.
De burgemeesters van Tholen, Reimerswaal, Moerdijk en Steenbergen tekenden het nieuwe plan aan boord van een boot op het Schelde-Rijnkanaal. Ook de gemeente Bergen op Zoom staat achter het initiatief. Behalve de vijf gemeenten zijn bovendien de veiligheidsregio’s Zeeland en Midden- en West-Brabant, Rijkswaterstaat en de hulpdiensten betrokken bij het akkoord.Burgmeester Nuis van Tholen, initiatiefnemer van het nieuwe plan, spreekt van „onvoldoende bewustwording” over de gevaren die een ongeval op het kanaal met zich mee kan brengen, „terwijl we na Rotterdam-Rijnmond het grootste risicogebied van Nederland vormen.”
De Schelde-Rijnverbinding kent meer dan 120.000 vaarbewegingen per jaar. Relatief veel containerschepen uit de binnenvaart maken daar deel van uit. Per jaar worden ongeveer twintig incidenten gemeld, variërend van aanvaringen tussen schepen tot het verliezen van lading.
De belangenorganisatie voor de binnenvaart, de Koninklijke Schuttevaer, is tevreden met het nieuwe plan. „Alhoewel men bij controles soms wel wat soepeler kan zijn”, vindt secretaris Verkamman van de afdeling Noord-Zeeland.
De veiligheid van de scheepvaart op het kanaal dreigt regelmatig onder te sneeuwen door de veel grotere aandacht voor de veiligheid op de aanpalende Westerschelde. Burgemeester Huisman van Reimerswaal, wiens gemeente zowel aan de Westerschelde als aan de Schelde-Rijnverbinding ligt, erkent dat gevaar. „De Westerschelde is nog gecompliceerder dan het kanaal hier. Wat mij betreft komt voor de Westerschelde ook zo snel mogelijk een nieuw rampenbestrijdingsplan. Liever vandaag nog dan morgen.”