Alcoholreclame te aantrekkelijk voor jeugd
UTRECHT (ANP) – Alcoholreclames zijn te aantrekkelijk voor jongeren, dat concludeert de Stichting Alcoholpreventie (STAP) in een deze week gepubliceerd rapport over de trends van alcoholreclame– en marketing in 2006.
Alcoholreclames op televisie combineerden in 2006 hun reclame–uitingen over drank vaak met humor en lifestyle. 36 Procent van de alcoholreclames voegt humor toe om het product aantrekkelijk in de markt te zetten. Volgens STAP heeft onderzoek aangetoond dat het gebruik van humor in reclames vooral jongeren aanspreekt.In de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank zijn geen beperkingen opgenomen over humor terwijl de code in het leven is geroepen om jongeren te beschermen tegen de impact van alcoholreclame. Veel reclames zijn niet in strijd met de regels die voor het maken van reclame zijn afgesproken. „We kunnen er heel weinig tegen doen, er is gewoon te veel ruimte om alcohol op een leuke manier aan te prijzen", liet een woordvoerster van STAP weten.
Lifestyle (36 procent), erotiek/romantiek (22 procent) en feesten/dansen (15 procent) zijn andere elementen die in 2006 in de televisiereclames voor alcohol werden gebruikt. Niet meer dan 10 procent van de reclames geeft feitelijke informatie over het product.
Ook is STAP van mening dat de alcoholsector zich steeds meer als een entertainmentindustrie profileert met interactieve websites en sponsoring van sport–en muziekevenementen. De websites bieden veel games en gadgets om online te bestellen. „Voor jongeren is zoveel te doen op internetsites van alcoholische dranken dat zij een positief beeld krijgen van alcohol. Het lijkt mij niet de bedoeling dat een giftige, verslavende stof een positieve associatie oproept", aldus een woordvoerster van STAP.
Volgens STAP is de invloed van reclame op het drinkgedrag van de jongeren onmiskenbaar. „Hoe vaker jongeren reclames van alcohol zien, hoe positiever ze over de drankjes denken en hoe meer ze gaan drinken. Wij willen het hele positieve beeld van alcohol ontkrachtigen".