The Economist blij met vertrek dubbeldekkers
Het Britse weekblad The Economist is er niet rouwig om dat de beroemde Engelse dubbeldekkers verdwijnen. Deze bussoort wordt bedreigd door interventie van de Europese Unie. Die heeft regels opgesteld over de toegankelijkheid van bussen, waaraan de Britse dubbeldekker Routemaster niet voldoet.
De regels worden in 2016 van kracht en dan moet bijvoorbeeld het Londense openbaar vervoer op modernere voertuigen zijn overgeschakeld. Het Britse weekblad The Economist vraagt zich af waarom er mensen zijn die om oude krakkemikkige bussen treuren als er veilige nieuwe voor in de plaats komen.
De nieuwe, gelede bussen hebben net als die op het continent maar één laag. Er zullen geen conducteurs meer zijn om kaartjes te verkopen. Op het continent kopen de buspassagiers hun kaartje vooraf. The Economist vindt dat allemaal stukken efficiënter dan de in onderhoud dure Routemaster.
Veel Britten hechten evenwel aan deze oude en bekende voertuigen. In Londen rijden er nog 500, die ’concurrentie’ hebben van hun inmiddels 31 stuks grote vloot opvolgers. Volgend jaar komen er nog eens zeventig nieuwe bussen bij. Van nostalgie vervulde Britten slaan daarom alarm.
Een van hen is het parlementslid Steve Pound, een voormalige buschauffeur. De nieuwlichterij zal niet slechts het verschijnsel stadsbus en daarmee het straatbeeld lelijker maken, maar bovendien de dienstverlening schaden, meent hij.
Pound is vooral boos over de afschaffing van de conducteur. Hij stelt dat de conducteur een sociale functie heeft en bijvoorbeeld ouders in staat stelt hun kinderen zonder begeleiding naar school te sturen.
Het weekblad siert zijn artikel op met een foto van opeengepakte buspassagiers die zich met moeite staande houden op de treeplank aan de achterzijde van een Routemaster. „Vastklampend aan traditie”, luidt het onderschrift.