Binnenland

Goederentreinen weer over Betuweroute

ROTTERDAM (ANP) - Rail4Chem laat volgende week tien treinen over de Betuweroute rijden. Het gaat om graantransporten.

15 August 2007 08:28Gewijzigd op 14 November 2020 05:01

Dat heeft een woordvoerster van Keyrail, de beheerder van de goederenspoorlijn tussen het havengebied van Rotterdam en Duitsland, dinsdag gezegd.De Betuweroute werd half juni op feestelijke wijze opengesteld, maar sindsdien maakten nog maar weinig goederentreinen gebruik van dit spoortraject. In de eerste weken ging het om 20 tot 25 goederentreinen, daarna kwam het commerciële vervoer stil te liggen en reden er alleen testtreinen.

Het commerciële vervoer lag stil vanwege een te hoog aantal storingen van het veiligheidssysteem European Train Control System (ETCS). Daardoor liepen de rittijden op tot drieënhalf uur, waar dat ongeveer één uur zou moeten zijn.

Rail4Chem beschikt inmiddels over locomotieven die goed communiceren met de treinbaan. Concurrent ACTS heeft komende week ook plannen voor transporten. „ACTS heeft plannen voor zes ritten”, aldus de woordvoerster van Keyrail.

Railion, met een marktaandeel van 80 procent verreweg de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, maakt vooralsnog geen gebruik van het tracé, dat 4,7 miljard euro heeft gekost. De vervoerder laat op dit moment vijftig locomotieven zo ombouwen dat ze geschikt zijn voor de Betuweroute. „We streven ernaar om vanaf 10 december, als de nieuwe dienstregeling ingaat, volop gebruik te gaan maken van de lijn”, zegt een Railionwoordvoerder.

De vervoersbranche en minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat beschouwen de periode tot en met juni 2008 als een ingroeijaar. De eerste tijd rijden er alleen dieseltreinen. De elektrificatie van de Betuwelijn is nog niet helemaal afgerond en er moeten nog allerlei tests worden uitgevoerd. In de zomer van 2008 is de lijn helemaal klaar en kan hij ten volle worden benut.

De Tweede Kamer uitte eerder al kritiek op het tempo waarmee de peperdure Betuwelijn in gebruik wordt genomen. Eurlings opperde in het voorjaar nog een gemiddelde capaciteit van vijftig treinen per week per richting in het eerste jaar. Zelfs die lage prognose wordt voorlopig bij lange na niet gehaald.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer