Hoogwater Rijn leidt tot overlast
BERN/KARLSRUHE (ANP/AFP) - Hoogwater in de rivier de Rijn leidt tot steeds grotere overlast in Zwitserland en het zuiden van Duitsland.
Het wassende water, het gevolg van hevige en aanhoudende regenval, heeft donderdag geleid tot het stilleggen van het scheepvaartverkeer op verschillende plekken in het zuidelijke stroomgebied. Bij het Zwitserse Basel is volgens het Duitse journaal al de hoogste waterstand in een eeuw bereikt.Het waterpeil in Basel en omgeving is zo hoog dat schepen niet meer onder bruggen door kunnen varen. Ook in het Zuid-Duitse stroomgebied van de Rijn gelden beperkingen voor de scheepvaart. Op sommige plekken stijgt het water sneller dan verwacht en neemt het aantal overstromingen toe.
Het Zwitserse persbureau SDA berichtte dat beken en kleinere rivieren al buiten hun oevers zijn getreden. Tal van wegen zijn onbegaanbaar geworden. Vooral in het kanton Bern en in en rond Basel, Aargau en St. Gallen is de overlast groot. In het kanton Bern kwam een 66-jarige boer om het leven toen hij in een gierput viel waarvan het deksel was weggespoeld. In het kanton Luzern raakte een man bij opruimwerkzaamheden zwaargewond door een aangespoelde boom.
In Duitsland ontstond na zware regenval wateroverlast in de deelstaten Baden-Württemberg, Sleeswijk-Holstein en Thüringen. Straten kwamen onder water te staan. Brandweerkorpsen kregen tientallen meldingen van ondergelopen kelders.
De hoge waterstand van de Rijn in Zwitserland en Duitsland heeft vooralsnog voor Nederland geen gevolgen. De Rijn bij Lobith staat op een normale zomerstand van 9,17 meter boven NAP. Rijkswaterstaat verwacht voor de komende dagen een stijging tot meer dan 10 meter boven NAP. Maar dat is nog geen bedreigende situatie, aldus een woordvoerster. Uiterwaarden en kades lopen pas onder als de Rijn bij Lobith nog meters hoger staat.
Belangenbehartiger EVO van vervoerders en verladers in onder meer de binnenvaart verwacht wel vertragingen voor het beroepsgoederenvervoer door de hoogwaterstand. Donderdag had de EVO al enkele meldingen gekregen van Nederlandse binnenvaartschepen die niet verder konden. „Die vertragingen kunnen al gauw oplopen tot een paar dagen. Ook bij de laadplekken kunnen later vertragingen bij de afhandeling ontstaan als schepen dan tegelijk aankomen”, aldus een woordvoerder.
Hij wijst erop dat de problemen voor de scheepvaart bij hoogwater doorgaans sneller voorbij zijn dan bij laagwaterstanden. „Hoogwater komt snel, maar gaat ook weer snel”, aldus de EVO-woordvoerder.