Transporteurs matig enthousiast over vrachttram
AMSTERDAM (ANP) - Transporteurs in Nederland lopen niet over van enthousiasme over de invoering van de vrachttram in Amsterdam. Het leveren van goederen per vrachttram is in veel gevallen duurder en tijdrovender dan per vrachtwagen, aldus belangenorganisatie EVO maandag.
De transportbranche meent dat de gemeente Amsterdam geen maatregelen mag nemen die het gebruik van de vrachttram bevoordelen ten koste van het gebruik van vrachtauto’s.De gemeente verleent voor tien jaar een concessie aan het bedrijf CityCargo om de vrachttram te exploiteren. In de tweede helft van 2008 wil de onderneming de eerste tien vrachttrams door Amsterdam laten rijden, die winkels, horeca en supermarkten in de binnenstad moeten gaan bevoorraden. Op de lange termijn mikt CityCargo op vijftig goederentrams, waardoor het aantal vrachtwagens in de stad met de helft moet zijn verminderd. „Dat is aan de ambitieuze kant”, aldus een zegsman van EVO.
CityCargo wil aan de rand van Amsterdam vier distributiecentra bouwen, waar vrachtwagens van buiten de stad hun lading kunnen lossen. Vanuit het distributiecentrum gaat de goederentram de binnenstad in. Daar wordt de lading overgeladen op elektrische wagentjes voor het laatste stuk. In één vrachttram past de inhoud van vier vrachtwagens.
Door de extra overslag stijgen volgens EVO de kosten. „Een vrachtwagen kost gemiddeld 50 euro per uur”, aldus de woordvoerder. „Door de twee extra schakels is een volgeladen vrachtauto met gebruik van de tram vier keer langer bezig dan als de vrachtwagen direct naar het lospunt in het centrum rijdt. Door vertragingen wegens drukte in de binnenstad doet-ie er misschien een kwartier langer over.” Met name voor bedrijven met kleine zendingen is het een alternatief voor de vrachtauto, aldus EVO. Die wil dat transportbedrijven altijd zelf de vrijheid hebben hoe de goederen de stad in komen.
Amsterdam, dat overigens geen geld steekt in het project, is enthousiast over de vrachttram omdat die past bij de ambitie de luchtkwaliteit te verbeteren. De gemeente verleende de concessie onder de voorwaarde dat de passagierstrams altijd voorrang krijgen boven de vrachttrams. Amsterdam is de eerste stad in Nederland waar het goederenvervoer straks per tram kan plaatsvinden.