Wereldwondergekte bereikt hoogtepunt bij Jordaanse bevolking
AMMAN (AP) - Inwoners van Jordanië worden belaagd met aansporingen op hun mobiele telefoons, de radio, tv en in kranten om de woestijnstad Petra te verkiezen tot een van de nieuwe zeven wereldwonderen.
”Stem op Petra, werelderfgoed”, luidt de slogan van de campagne om de nationale trots op de lijst te krijgen. Zo’n 2 miljoen Jordaniërs -een derde van de bevolking- hebben inmiddels op Petra gestemd, door middel van sms’jes of via internet. Omdat de wereldwonderenverkiezing morgen sluit, zetten de regering en zakenmensen alles op alles om ook de rest van de bevolking ertoe over te halen hun stem uit te brengen. Zo zijn speciale computerbalies opgezet waar Jordaniërs zonder internetverbinding terechtkunnen. Toeristen krijgen bij aankomst op de luchthaven van Amman een pamflet in handen geduwd waarin hun wordt gevraagd Petra niet alleen te bezoeken, maar er ook op te stemmen.Behalve Petra zijn onder meer de Chinese Muur en het Colosseum in Rome genomineerd voor de internationale competitie voor monumenten. De wedstrijd is een initiatief van de Zwitserse stichting NewOpenWorld, een organisatie die zich ten doel heeft gesteld culturele diversiteit te bevorderen door zorg voor en herstel van monumenten. Volgens de organisatie zijn er inmiddels 50 miljoen stemmen uitgebracht.
De oorspronkelijke inwoners van Petra, de Nabateeërs, brachten de in rots uitgehakte tempelconstructies zo’n 2000 jaar geleden aan in het zachte zandsteen. De stad werd in 1812 herontdekt door de Zwitserse avonturier Johann Burchhardt.
Ook koning Abdullah II, zijn vrouw Rania en andere leden van de koninklijke familie zijn aangestoken door het wereldwondervirus: zij liepen onlangs mee in een aantal optochten om de campagne voor Petra nog wat meer gewicht te geven. Vorige week crosten Jordaanse motorrijders door de woestijn voor het goede doel. De gekte is begrijpelijk: als Petra de lijst haalt, betekent dat een enorme impuls voor het toerisme, een sector waar het arme Jordanië voor een groot deel van afhankelijk is.
Aan kop gaan volgens een tussentijdse peiling onder meer de Machu Picchu, de Taj Mahal, de Akropolis en het beeld van Christus de Verlosser in Brazilië. Vooral Zuid-Amerikanen en Aziaten blijken fanatieke stemmers, volgens de organisatie. Het Vrijheidsbeeld, Stonehenge en het Operahuis in Sydney bungelen qua populariteit ergens onderaan. De piramides van Gizeh -het enige klassieke wereldwonder dat de tand des tijds doorstond- werden uit de competitie gehaald omdat Egypte het schandalig vond dat het de strijd moest aangaan met twintig andere monumenten om een plaatsje op de lijst. De organisatie benoemde de piramides daarom tot het enige resterende klassieke wereldwonder.