Kamer: Laat adverteerder Gouden Kooi mijden
DEN HAAG - Adverteerders zouden er goed aan doen om geen reclamespotjes meer te plaatsen rond het televisieprogramma De Gouden Kooi van de zender Tien.
Dat vindt een meerderheid van de Tweede Kamer. De fracties van CDA, SP, GroenLinks, ChristenUnie en SP verwachten dat het programma door een adverteerdersboycot snel ter ziele zal gaan.CU-Kamerlid Slob wil een boycot van dit „mensonwaardige programma.”
In De Gouden Kooi zitten acht mensen vrijwillig opgesloten in een villa te Eemnes. Degene die het langst blijft zitten, krijgt de villa en een geldbedrag. Deelnemers schelden elkaar de huid vol, bespugen elkaar, hebben wisselende seksuele contacten en vernielen elkaars eigendommen. Ook komt er fysiek geweld voor.
CDA-Kamerlid Atsma vindt het „onbestaanbaar” dat een dergelijk programma wordt uitgezonden. Hij vindt het „onbegrijpelijk” dat de overheid miljoenen euro’s beschikbaar stelt om pesten om school tegen te gaan en dat tegelijkertijd een dergelijk „pestprogramma” wel is toegestaan.
Tot nu toe klaagden twintig kijkers bij het Nicam, de organisatie die toeziet op naleving van regels die gelden voor de media. In april kreeg de zender Tien een boete van 4000 euro vanwege een teveel aan geweld en grof taalgebruik. Twee klachten worden nog onderzocht. In principe kunnen geldstraffen oplopen tot een bedrag van 135.000 euro. Atsma hoopt dat het Nicam „forse boetes” zal opleggen.
In het Algemeen Dagblad van maandag zegt psycholoog Willeke Bezemer dat deelnemers aan het pestprogramma psychische schade oplopen. Ze vindt het programma ook „een gigantisch slecht voorbeeld voor jongeren.”
Omdat de zender Tien binnenkort verdwijnt, zal het programma in augustus verhuizen naar RTL5. Volgens een woordvoerder van RTL zal het programma worden „aangepast.”