EU eens over lagere CO2-uitstoot van auto’s
LUXEMBURG (ANP) - Nieuwe auto’s mogen in 2012 gemiddeld nog hooguit 120 gram CO(in2( per kilometer uitstoten. De EU-landen hebben donderdag hun goedkeuring gegeven aan dat voorstel van de Europese Commissie. Nu mogen nieuwe auto’s per kilometer nog 160 gram van het broeikasgas uitstoten.
Minister Cramer (Milieu) had bij de EU-raad gepleit voor nog striktere normen. „Maar dat was voor anderen een brug te ver”, concludeerde de minister na afloop.De minister stelde wel dat in de toekomst de uitstoot verder omlaag moet. „Anders zal de Aziatische auto-industrie ons inhalen. De trend zal toch zijn dat auto’s steeds schoner worden.”
Afspraak is nu dat alle autofabrieken in de EU hun modellen moeten gaan verbeteren, ook de kleinste en zuinigste auto’s. „Je kunt het doel van 120 gram niet halen zonder de vele middenklasse en kleine wagens”, zei de Duitse minister Sigmar Gabriël, die de vergadering van milieuministers hierover donderdag voorzat. Van de auto’s die in Europa worden gemaakt zijn 60 procent middenklasse en 20 procent kleine modellen.
De Duitse minister verhulde niet dat hij hierover een conflict heeft met de Franse en Italiaanse autofabrikanten, die veel middelgrote en kleine wagens van de band laten rollen.
Duitsland wil niet dat de EU-aanpak zich geheel richt op de Duitse fabrikanten van grote auto’s. BMW’s, Mercedessen en Porsches stoten relatief veel broeikasgas uit. Porsche staat aan kop met 297 gram per kilometer. Een Smart stoot slechts 116 gram uit.
Autoverkeer zorgt voor meer dan een tiende van de CO(in2(-uitstoot. Commissaris Stavros Dimas (Milieu) vindt het besluit daarom een belangrijke bijdrage aan de CO(in2(-beperking in Europa. Hij komt later dit jaar met voorstellen hoe de branche het doel technisch moet halen.
Het doel van 120 gram per kilometer moet grotendeels gehaald worden door toepassing van schonere motoren en andere technieken in auto’s. Tien gram besparing mag worden gehaald door gebruik van biobrandstoffen.
De EU-landen komen met de verplichte CO(in2(-limiet omdat de branche zelf de CO(in2(-uitstoot te weinig beperkte. Na 2012 wil Brussel een nog strenger doel stellen: 95 gram per kilometer in 2020. Minister Cramer bepleit zelfs 80 gram.