Economie

KPN erkent fout in levering belgegevens

UTRECHT (ANP) - Telecombedrijf KPN heeft een pijnlijke fout gemaakt door aan justitie meer informatie te geven over het belgedrag van journalist John van den Heuvel (De Telegraaf) dan was gevraagd. Manager Gert Wabeke van KPN Security heeft dat maandag gezegd op basis van een interne reconstructie.

19 June 2007 11:42Gewijzigd op 14 November 2020 04:51

Het is voor zover hem bekend de eerste keer dat het bedrijf zoiets heeft laten gebeuren. Wabeke noemde het extra wrang dat het juist in het geval van een journalist was.De vergissing kwam twee weken geleden aan het licht in een strafzaak tegen twee ex-rechercheurs die worden verdacht van het lekken van vertrouwelijke politiegegevens uit onderzoeken naar de georganiseerde misdaad. Die informatie was ook bij John van den Heuvel terechtgekomen.

Eerder liet KPN weten dat het vrijwel onvoorstelbaar was dat de privacygevoelige informatie van klanten ten onrechte bij justitie terechtkomt. Uit de reconstructie is gebleken dat het openbaar ministerie had gevraagd om de belgegevens van vier dagen. KPN leverde die, maar ze werden niet goed ontvangen. In de nieuwe levering gingen bellijsten over een periode van vier maanden mee. Het is niet meer te achterhalen hoe die fout precies is gemaakt, legde Wabeke uit.

Waarschijnlijk vond justitie de informatie dusdanig interessant dat ook de langere periode met terugwerkende kracht werd afgedekt met een bevel.

De Telegraaf en de rechtbank in Amsterdam vechten nog uit of de bellijsten worden opgenomen in het dossier van de strafzaak tegen de twee ex-rechercheurs, zoals de rechter besloot. Dit gaat via een besloten klaagschriftprocedure.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer