Economie

Nieuwe auto’s fors duurder geworden

Nieuw geïntroduceerde automodellen zijn dit jaar zo’n 10 tot 15 procent duurder geworden door de prijsharmonisatie die autofabrikanten doorvoeren.

Redactie economie
4 September 2002 10:30Gewijzigd op 13 November 2020 23:47

Dat concludeerde de Nederlandse Dealer Associatie (NDA), een afdeling van Bovag, vanochtend op grond van berekeningen van de Bovag-onderzoeksdienst. Secretaris Wijnand de Geus verwacht dat volgend jaar de meeste modellen personenauto’s opnieuw met 10 tot 15 procent zullen stijgen als de belasting op auto’s niet naar beneden gaat.

De cijfers staan volgens de NDA in „schrille tegenstelling” tot de verwachting van eurocommissaris Monti, die dit jaar nieuwe regels voor de autodistributie uitvaardigde om de concurrentie te verhogen. Daardoor zouden de consumentenprijzen juist gaan dalen. De NDA doet daarom een dringend beroep op de Nederlandse politiek om de belasting op personenauto’s te verlagen, teneinde de Nederlandse autokopers niet de dupe te laten worden.

Over het algemeen zal de stijging worden verwerkt in de catalogusprijs van nieuw uit te brengen modellen, maar de eerste prijsstijgingen van bestaande modellen mogen binnenkort ook al worden verwacht, zo waarschuwt de NDA. Automobilisten die een nieuwe auto willen aanschaffen, doen er volgens De Geus goed aan haast te maken om de prijsverhoging voor te zijn. De komende autoprijsverhogingen zullen ook de inflatie aanwakkeren. De NDA voorspelt dat die hierdoor met 0,4 procent extra zal toenemen.

Tot dusver hielden fabrikanten vaak rekening met de belastingdruk in de verschillende lidstaten. Waar auto’s zwaar worden belast, zoals in Nederland, werd de prijs zonder belastingen (nettoprijs) kunstmatig laag gehouden om tot een redelijke catalogusprijs te komen.

Door de nieuwe regelgeving is prijsvergelijking in verschillende landen gemakkelijker geworden, terwijl consumenten en dealers ook in het buitenland auto’s mogen aanschaffen. Daarom harmoniseren de meeste fabrikanten nu de prijzen in de hele eurozone. Dit levert voor Nederland vrijwel altijd prijsstijgingen op. Deze stijging pakt extra onvoordelig uit door de grote belastingdruk (die ook weer over de prijsstijging wordt berekend) op de hogere nettoprijs van de auto.

Door de hogere autoprijzen zal de Nederlandse staat ook meer belasting ontvangen aan BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen) en BTW. Dit nu vindt de NDA niet terecht en heeft de overheid verzocht om de BPM op personenauto’s te verlagen. „Op termijn moeten de autobelastingen in Europa ook worden geharmoniseerd”, zegt De Geus, die vindt dat zowel de autokoper als de merkdealers in Nederland door de hoge belastingdruk nog eens onterecht extra zwaar worden getroffen door de prijsharmonisatie van personenauto’s.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer