Binnenland

Stoomtrein in Sneek geen gepasseerd station

SNEEK (ANP) - Stoomtreinen lijken in het tijdperk van magneetzweeftreinen en hogesnelheidslijnen een gepasseerd station. In Sneek trekt niemand zich daar wat van aan.

16 May 2007 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 04:46

De Stichting Stoomtrein Fryslân laat voor 12 miljoen euro nieuwe stoomlocomotieven en wagons voor het traject Sneek-Stavoren vice versa bouwen. Daarnaast wordt voor 40 miljoen euro de belevingswereld Stoom Stad Sneek opgezet, zo meldde de Stichting Stoomtrein Fryslân maandagmiddag.„Sneek wil de stoomstad van Europa worden”, zo betoogde scheidend CDA-gedeputeerde en voorzitter van de Stichting Stoom Stad Sneek Piet Bijman. De stichting heeft grootse plannen. In de Friese watersportplaats moet een stoomstad ontstaan met een restaurant, de langste modelspoorbaan op stoom ter wereld en allerhande stoommachines, waaronder de snelste stoomaangedreven auto ter wereld.

De stoomstad moet naast het bestaande stationnetje in Sneek worden gebouwd. In 2009 moeten de eerste treinen gaan rijden. Voor de stoomstad verwacht Kooijmans 300.000 bezoekers per jaar, voor de treinritjes 100.000 bezoekers.

Om de stoomstad met Stavoren te verbinden worden vier nieuwe locomotieven gebouwd. Twee stoomlocs die op koolzaadolie gaan rijden en een dieselloc om de trein te rangeren. De twee stoomlocs gaan dagelijks tussen Sneek en Stavoren rijden.

Het initiatief voor de stoomstad en alles daarom heen komt van Max Kooijmans. Hij is sinds tien jaar betrokken bij het Nationaal Modelspoormuseum.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer