Hogere belasting op diesel valt slecht bij branche
BUNNIK - Bovag en RAI zijn niet te spreken over de verhoging van de belasting op diesel die staatssecretaris De Jager (Financiën) heeft aangekondigd.
Volgens beide organisaties, die de belangen van de autobranche behartigen, gaan dieselvoertuigen het meest economisch met brandstof om en zijn ze daardoor van belang voor het beperken van de uitstoot van het broeikasgas CO2. Bovendien belasten diesels met roetfilter het milieu niet meer dan benzineauto’s. Bovag en RAI denken bovendien dat het goederenvervoer op kosten wordt gejaagd en dat mensen over de grens zullen gaan tanken.De organisaties hebben ook kritiek op het plan van De Jager om bij aanschaf van auto’s het verschil in belasting te verdubbelen. De staatssecretaris wil het verschil in bpm-heffing (nu 1540 euro) tussen relatief zuinige en relatief minder zuinige auto’s verdubbelen.
De bpm-korting wordt berekend op basis van het milieuetiket dat de zuinigheid, in de klasse waarin de auto zit, weergeeft. Volgens Bovag en RAI moet het bestaande systeem van milieu-etiketten daarvoor op de helling. Anders zouden veel kleine auto’s onverkoopbaar worden, terwijl juist in de klasse van de grotere auto’s relatief minder zuinige auto’s worden bevoordeeld. De organisaties pleiten daarom voor het opheffen van het relatieve milieuetiket en stellen het invoeren van een absoluut vergelijk voor.