Binnenland

Utrecht stopt half miljoen in voorkomen trapongevallen

UTRECHT (ANP) – De gemeente Utrecht trekt het komende jaar 550.000 euro uit om in de toekomst ongelukken bij evenementen te voorkomen. Zeven werftrappen worden vervangen, de gemeente stelt nieuwe veiligheidsprotocollen op en evenementlocaties worden verbeterd. Dat heeft de gemeente donderdag laten weten.

15 March 2007 16:54Gewijzigd op 14 November 2020 04:36

Daarnaast moet de gemeente structureel geld vrijmaken voor onderhoud en inspectie. Hoeveel is nog niet bekend.De gemeente doet de investeringen naar aanleiding van de aanbevelingen van de commissie–Schutte. Deze onderzocht het trapongeval in de Utrechtse binnenstad van 6 augustus 2006. Een man kwam om het leven en tientallen anderen raakten gewond toen een trap van de kade losliet tijdens een concert op de gracht.

De onderzoekscommissie deed meerdere aanbevelingen. Zo moet de burgemeester in de toekomst als enige de verantwoordelijkheid dragen voor het verlenen van vergunningen van buitenevenementen. Ook wordt de burgemeester verantwoordelijk voor de gemeentelijke maatregelen die nodig zijn om evenementen zo veilig en ordelijk mogelijk te laten verlopen. Daarnaast moet de gemeente de communicatie over het gemeentelijk evenementenbeleid en de vergunningverlening flink verbeteren.

Ook besloot de gemeente dat de trappen langs de grachten allemaal aan dezelfde veiligheidsstandaard moeten voldoen. Bovendien heeft de gemeente alle werftrappen in beheer genomen, ook die waarvan onduidelijk is wie de eigenaar is.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer