Winst EADS lager door problemen met Airbus
PARIJS (ANP/AFP) - Het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van 99 miljoen euro, een daling van 94 procent vergeleken met een jaar eerder.
Het fors lagere resultaat is hoofdzakelijk het gevolg van de problemen bij de vliegtuigdochter Airbus, die vorig jaar voor het eerst verlies leed. EADS verwacht dat Airbus ook dit jaar niet winstgevend zal zijn.Het bedrijfsresultaat van EADS kwam uit op 399 miljoen euro, een daling van 86 procent ten opzichte van 2005. Naast extra kosten bij Airbus door de productievertragingen met de nieuwe superjumbo A380 had EADS ook last van de zwakke dollar en moest het een eenmalige last van 352 miljoen euro nemen. De omzet ging ondanks alle problemen wel omhoog en kwam uit op 39,4 miljard euro tegen 34,2 miljard euro een jaar eerder.
Het vierde kwartaal eindigde voor EADS in een zwaar verlies van 768 miljoen euro, zo maakte het concern vrijdag bekend. In dezelfde periode van het voorgaande jaar stond er nog een winst van 405 miljoen euro onder de streep. Ook in het vierde kwartaal was sprake van stijgende verkopen. Deze bedroegen 11,96 miljard euro, een toename van 11 procent.
Airbus ging het jaar uit met een operationeel verlies van 572 miljoen euro, tegen een winst van 2,3 miljard in 2005. Volgens de bestuursvoorzitters van EADS, Tom Enders en Louis Gallois, kan het nog even duren voordat Airbus substantieel efficiënter opereert. Airbus ontving vorig jaar orders voor 790 toestellen. Dat is het op een na hoogste cijfer ooit, maar de Amerikaanse concurrent Boeing deed het een stuk beter met ruim duizend vliegtuigen.
De problemen bij Airbus zijn ontstaan door de vertraagde aflevering van de A380, een dubbeldekstoestel dat moet gaan concurreren met de Boeing 747. De productie ligt al twee jaar achter op schema, waardoor EADS werd gedwongen fors het mes te zetten in de organisatie. Vorige week werd een omstreden reorganisatieplan naar buiten gebracht, dat 10.000 medewerkers van Airbus hun baan gaat kosten.