Buitenland

ECP.NL onderzoekt bescherming in virtuele werelden

Platform voor eNederland ECP.NL gaat samen met experts en belanghebbenden onderzoeken hoe veiligheid en speelplezier in virtuele werelden kan worden vergroot.

Redactie economie
23 February 2007 08:34Gewijzigd op 14 November 2020 04:32

Dat maakte ECP.NL donderdag bekend. Aanleiding vormen recente incidenten rondom virtuele kinderporno, verduisterde virtuele goederen en identiteitsfraude in computerprogramma’s als Second Life. Zij wekken de indruk dat consumenten in virtuele werelden in bepaalde gevallen niet voldoende worden beschermd.Gaming begint een steeds belangrijker onderdeel van de Nederlandse economie en samenleving te worden, aldus het instituut. Daarbinnen vormen online spellen als World of Warcraft en Second Life een aparte categorie, omdat dit werelden zijn waarin de spelers een eigen werkelijkheid creëren.

ECP.NL gaat onderzoeken in hoeverre het juridisch kader dat geldt in de fysieke wereld het hoofd kan bieden aan de nieuwe vragen die virtuele werelden oproepen. Ook zoekt ECP.NL naar mogelijke oplossingsrichtingen. Het vergroten van de rechtszekerheid in virtuele werelden en het beschermen van de consument zijn de belangrijkste doelstellingen.

Het onderzoek van ECP.NL is onderdeel van een groter onderzoek naar de economische, maatschappelijke en juridische aspecten van gaming in Nederland.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer