Babyvoeding drijft winst Numico op
SCHIPHOL (ANP) - Het voedingsmiddelenbedrijf Numico heeft vorig jaar een nettowinst van 202 miljoen euro behaald. Dit is 2 procent meer dan in 2005.
De operationele winst steeg sterker, met 29 procent tot 483 miljoen euro. Het bedrijf profiteerde van de toegenomen vraag naar babyvoeding in opkomende economieën, onder meer in Azië. In Nederland is de producent bekend van Nutrilon (babymelk) en Olvarit (maaltijdpotjes).Numico maakte zijn jaarcijfers dinsdag bekend. De omzet nam in het afgelopen jaar met 32 procent toe tot 2,62 miljard euro. De stijging is voor een belangrijk deel toe te schrijven aan overnames in 2005. Numico deed toen twee grote acquisities in Italië en Azië.
Op eigen kracht wist Numico de omzet met bijna 12 procent op te krikken. Numico verwacht dit jaar een omzettoename van 10 tot 12 procent.
Het bedrijf had in november bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal zijn omzetdoelstelling voor 2006 licht verlaagd van 12 tot 13 procent tot 12 procent. Dit had te maken met problemen in Indonesië, waar twee fabrieken enkele maanden geen productie konden leveren na een grote aardbeving in het land. Ook de verkoop van klinische voeding in Duitsland viel wat tegen. Numico heeft daar de zaken inmiddels weer op orde.
Het dochterbedrijf Dumex, dat in Azië actief is met babyvoeding, boekte vorig jaar een omzetgroei van 20 procent tot 374 miljoen euro. Vooral in China en Vietnam werd veel groei behaald, aldus het bedrijf.
Met Nutricia Baby, waar de Nederlandse activiteiten op het gebied van babyvoeding onder vallen, werd een omzet behaald van 1,5 miljard euro. Dit was ruim 10 procent meer dan in 2005. Binnen babyvoeding werd vooral sterk gepresteerd met melkproducten.