Prijsvechters willen weg van Schiphol
SCHIPHOL (ANP) - Een aantal prijsvechters is van plan Schiphol te verlaten als het nieuwe kabinet daadwerkelijk een milieuheffing op vliegtickets introduceert. De heffing komt neer op ongeveer 24 euro per ticket en maakt Schiphol te duur.
Dat zei operationeel directeur Ad Rutten van de luchthaven donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers.Schiphol is nu nog redelijk populair onder de prijsvechters, waarmee passagiers tegen lage prijzen kunnen vliegen. Dat heeft onder meer te maken met een speciale pier, waar deze vervoerders tegen lagere kosten terechtkunnen. De zogenoemde H-pier levert volgens Rutten een voordeel op van 1 euro per stoel. De milieuheffing zou dat in één klap ongedaan maken.
Het voornemen van het kabinet het milieu te beschermen heeft een ongewenst bijeffect, zei Rutten. „Prijsvechters vliegen met de modernste, zuinigste vliegtuigen en op tijden die het minste geluidsoverlast opleveren.” Daar komt bij dat veel zakenreizigers gebruikmaken van prijsvechters.
Ook Schipholtopman Gerlach Cerfontaine heeft geen goed woord over voor de milieuheffing. „Het effect is dat de vervuiling niet hier, maar over de grens plaatsvindt”, zegt hij verwijzend naar het dreigement van luchtvaartmaatschappijen hun vluchten te verhuizen. Andere landen kennen geen milieutaks, behalve het Verenigd Koninkrijk. Als het geld van de heffing direct wordt geïnvesteerd in maatregelen om Schiphol milieuvriendelijker te maken, is dat voor Cerfontaine bespreekbaar. Schiphol wil fors minder broeikasgassen uitstoten en stelt daarvoor een vijfjarenplan op.
Een andere tegenvaller voor Schiphol is de afgeketste beursgang. De nieuwe regeringscoalitie heeft een streep gehaald door een beursnotering van de luchthaven, maar houdt de mogelijkheid van een onderhandse plaatsing van aandelen wel open. „Als er wel een beursgang was geweest, zou Schiphol een heel ander bedrijf zijn geweest”, zegt Cerfontaine. Toegang tot de kapitaalmarkt is volgens hem noodzakelijk om de concurrentie met beursgenoteerde luchthavens, zoals die in Frankfurt, aan te kunnen.
De afgelopen jaren heeft zijn onderneming al kansen gemist, vervolgt hij. Zo is Schiphol de luchthaven van Rome misgelopen, omdat het niet aan de beurs was genoteerd. Desondanks is Cerfontaine betrekkelijk optimistisch. Hij wil met een van de belangrijkste aandeelhouders van het concern, de gemeente Amsterdam, rond de tafel gaan zitten om te kijken welke mogelijkheden er nog zijn.
Cerfontaine geeft toe dat het nu al goed gaat met Schiphol, ondanks het ontbreken van een beursnotering. Schiphol heeft afgelopen jaar beter gepresteerd dan de luchthaven zelf had gedacht. De winst, zonder veranderingen in de waarde van het vastgoed en een boekhoudkundige belastingmeevaller, kwam uit op 198 miljoen euro. Dat is een toename van 7,2 procent vergeleken met een jaar eerder. Eerder ging Schiphol nog uit van een winst gelijk aan die over 2005.
Als de onderneming de bijzondere posten wel meeneemt, is de nettowinst zelfs met 173 procent gestegen tot 527 miljoen euro. De belastingmeevaller heeft een waarde van 309 miljoen euro. De omzet bedroeg 1 miljard euro, een stijging van 9,4 procent. Schiphol kreeg meer passagiers over de vloer en verdiende meer aan onder meer de winkels, ondanks de scherpe regels voor de handbagage.