Autoverkoop in 2006 hoger dan verwacht
AMSTERDAM - De verkoop van personenauto’s in Nederland is afgelopen jaar hoger uitgevallen dan verwacht. De verkoop steeg met 4 procent tot 483.999 auto’s, tegen ruim 465.000 in 2005.
Dat hebben de brancheverenigingen RAI en Bovag woensdag bekendgemaakt. Het uiteindelijke verkoopcijfer lag bijna 9000 stuks boven de prognose van RAI en Bovag van 475.000 auto’s. De verenigingen verwachten dat er dit jaar een half miljoen wagens verkocht worden.De populairste auto vorig jaar was de Volkswagen Golf, gevolgd door de Opel Astra, de Peugeot 307, de Ford Focus en de Volkswagen Passat.
De lpg-installatie is dankzij de relatief hoge literprijs van benzine en diesel terug in de gunst van de autokoper, aldus RAI en Bovag. De belangstelling voor nieuwe auto’s met een lpg-installatie lag het afgelopen jaar 40 procent hoger dan in 2005. In totaal verlieten vorig jaar 8643 wagens op autogas de showroom.
„Verreweg de meeste auto’s in Nederland rijden op benzine en diesel”, weet Cees Boutens van de RAI Vereniging. „Volgens de meest recente gegevens hebben 209.000 auto’s een lpg-installatie. De groei van vorig jaar is opmerkelijk, omdat de markt in 2005 nog helemaal was ingestort. Behalve de hoge prijs van benzine en diesel speelt er nog een aantal factoren. Lpg-installaties zijn veel betrouwbaarder, schoner, lichter en kleiner van formaat dan in het verleden. De tijd dat je achterbak werd gevuld door de gastank is echt wel voorbij.”
De Amerikaanse autofabrikanten hebben afgelopen jaar terrein verloren in hun thuismarkt. De grote concerns verkochten minder voertuigen dan het jaar daarvoor, zo werd woensdag duidelijk. De Verenigde Staten zijn de belangrijkste automarkt ter wereld.
De grootste autofabrikant ter wereld, General Motors, verkocht vorig jaar 4,1 miljoen auto’s. Dat komt neer op een afname van 9 procent. Chrysler, dat met merken zoals Dodge en Jeep bij het Duits-Amerikaanse concern DaimlerChrysler hoort, zag de verkoop 7 procent dalen tot 2,1 miljoen wagens. Ook Ford moest een verlies noteren. De producent deed 8 procent minder auto’s van de hand en verkocht er in totaal 2,9 miljoen.
De belangrijkste reden voor de daling is de duurdere benzine. Amerikaanse consumenten zoeken zuinige auto’s. De Amerikaanse fabrikanten voeren slechts weinig modellen die weinig benzine slurpen. Japanse concerns hebben daarentegen wel veel van dergelijke auto’s. Toyota zag de autoverkoop tussen januari 2006 en december 2006 dan ook met 13 procent stijgen tot 2,5 miljoen exemplaren.
Duitse autofabrikanten kenden eveneens een goed jaar in Amerika. Mercedes-Benz, het paradepaardje van DaimlerChrysler, BMW en Volkswagen konden een gestegen verkoop noteren.