Binnenland

‘Hongeryoghurt’ geen wondermiddel

AMSTERDAM - Zuivelcoöperatie Campina en chemieconcern DSM hebben een zuiveldrankje ontwikkeld dat helpt bij het afvallen. Voedingswetenschappers twijfelen aan het effect.

Redactie economie
24 November 2006 11:36Gewijzigd op 14 November 2020 04:18

„We garanderen niet dat iemand afvalt”, aldus directeur Bas van den Berg van Campina donderdag in Amsterdam bij de presentatie van het drankje met de naam Optimel Control.„Het is geen wondermiddel of chemische pil. De yoghurt is een steuntje in de rug. Minder eten en meer bewegen helpt nog altijd het beste.”

Campina liet de nieuwe zuiveldrank door 800 mensen testen en daaruit blijkt dat ruim de helft van de mensen die het drankje gebruikten minder hongergevoel ervaren.Daardoor is de bijnaam hongeryoghurt ontstaan.

De vetbolletjes die in het product zitten, wekken een gevoel van verzadiging op, waardoor de eetlust ongeveer vier uur na inname afneemt. Dat zou ervoor zorgen dat de inname van energie bij de volgende maaltijd met minimaal 10 procent afneemt.

Het vet dat in het drankje zit heet Fabuless en bestaat uit palm- en haverolie. Chemiereus DSM stelt dat de vetbolletjes vanwege hun grote stabiliteit in onafgebroken staat door de maag komen. In de dunne darm geven ze dan verzadigingssignalen af.

Het Voedingscentrum noemt de onderbouwing van Campina en DSM magertjes. Ook hoogleraar Kees de Graaf van de Wageningen Universiteit is sceptisch. „In de wetenschappelijke literatuur is geen bewijs voor de werking van Fabuless.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer