Economie

Modernste fietsenstalling ter wereld

DOESBURG - Alleen bij het in- en uitladen van de vrachtauto’s komen er nog mensenhanden aan te pas. Voor de rest doet de modernste fietsenstalling ter wereld zelf het werk.

Riekelt Pasterkamp
21 November 2006 09:21Gewijzigd op 14 November 2020 04:18

Het pand van Rotra staat op een mooie plek in het Gelderse Doesburg: aan de boorden van de meanderende rivier de IJssel.Met 5000 vierkante meter opslag heeft Rotra „het meest geavanceerde logistieke centrum voor fietsen in de wereld.” Het biedt plaats aan maar liefst 30.000 fietsen die in 18 meter hoge stellingen zijn opgehangen.

Het bedrijf Rotra bestaat al honderd jaar, maar de opening van het hypermoderne Automatic Bicycle Warehouse (ABW) begin vorige maand is een hoogtepunt in de historie van het bedrijf. Rotra heeft een behoorlijke reputatie als het gaat om de implementatie van vooruitstrevende technieken, zegt het bedrijf zelf.

Het pakhuis voor rijwielen in Doesburg vergde een investering van 10 miljoen euro. De fietsfabrikant Gazelle tekende een contract om tien jaar lang klant te blijven bij Rotra.

Het binnenhalen van de fietsen gebeurt door middel van pendeldiensten. De afstand naar de Gazellefabriek in het nabije Dieren, net over de IJssel, is een goede 4 kilometer, ofwel een klein kwartiertje rijden. Iedere werkdag zijn er twintig ritten.

„We hebben een automatisch systeem waarbij de chauffeur niet zijn cabine uit hoeft”, vertelt Guus van Groningen van Rotra. „Uitstappen kost tijd, slangen en kabels aansluiten ook, en iedere keer koffie halen helemaal.”

Rotra garandeert zichzelf van een vrijwel constante aanvoer van fietsen. Deze zijn op twee manieren verpakt. De echt grote fietsen uit het zogenaamde Gold Linesegment van Gazelle zijn individueel verpakt in stevige golfkartonnen dozen. Deze fietsen zijn eigenlijk niet geschikt voor het ABW.

Het overgrote deel van alle fietsen is voorzien van een zogeheten envelopverpakking. Dit is een kartonnen mantel die over het frame hangt en het voorwiel vrijhoudt.

„Het voorwiel gebruiken we om de fiets op te hangen en te transporteren”, zegt Van Groningen. „Eenmaal ophangen om het systeem te voeden, eenmaal afnemen om de wagens te beladen. Vaker komen we eigenlijk niet fysiek met de fietsen in aanraking.”

De kans op schade is daardoor vrijwel nihil. Goed voor Rotra en de rijwielfabrikant. „Gazelle is de Mercedes onder de fietsen. Die wil je niet kopen met een krasje erop.”

De haken worden met automatisch gestuurde hangbaantrolleys naar vier stellingbedieningsapparaten (kranen) gebracht die de haken vervolgens kunnen afzetten in de stellingen.

In totaal rijden er 65 hangtrolleys rond en telt het systeem 29.952 haken. Hiervan zijn er 26.500 beschikbaar voor opslag. De overige 3500 haken doen dienst als orderverzamelhaak.

Orders worden klaargezet op de kopse kanten van de stellingen. Zodra een medewerker een wagen kan beladen, roept hij met de computer bij de laaddeur de betreffende fietsen af.

In een mum van tijd arriveren de trolleys met rijwielen bij de deur. Pas dan komen er weer mensenhanden aan te pas. De fiets wordt afgehaakt en in de wagen geplaatst. Op weg naar een lang en vooral bewegelijk leven.

De kranen in het ABW zijn in staat om 4000 fietsbewegingen per dag uit te voeren. Ze kunnen tegelijkertijd fietsen opbergen en ophalen. Fietsen van hetzelfde type staan niet allemaal bij elkaar, maar zijn verspreid over de vier gangen van het pakhuis. Mocht een van de kranen stilvallen, dan kan de levering van welke Gazellefiets dan ook gewoon doorgaan.

Het ABW slaapt niet. ’s Nachts zet de computer fietsen klaar die de volgende dag het pakhuis zullen verlaten. Dit alles gebeurt fluisterstil.

Het systeem regelt ook dat fietsen uitgeleverd worden op volgorde van inname. Van Groningen: „Het moet niet zo zijn dat het model van 2007 vóór dat van 2006 te voorschijn komt.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer