Economie

BinckBank voelt hete adem grootbanken

AMSTERDAM (ANP) - BinckBank vindt het moeilijker om zijn groeidoelen op de Nederlandse markt waar te maken. Afgelopen voorjaar openden grootbanken een prijzenslag op de markt voor internetbeleggen. „Het aantrekken van klanten puur op basis van prijsvoordeel, is weg op de Nederlandse markt”, aldus bestuursvoorzitter en oprichter Thierry Schaap.

3 November 2006 19:11Gewijzigd op 14 November 2020 04:15
…het pand van Binck in hartje Amsterdam…
…het pand van Binck in hartje Amsterdam…

Binck, in 2004 gevormd na de overname door beurshandelaar AOT, is gevestigd in hartje Amsterdam. Vanuit zijn bestuurskamer kan de 35-jarige Schaap de wijzerplaten van de eeuwenoude Munttoren raadplegen voor de tijd. Alle personeelsleden kunnen er nog net worden ondergebracht. De internetbank is de laatste jaren als kool gegroeid en telt ongeveer 180 medewerkers. Hierbij zijn de zestig mensen van het onlangs overgenomen softwarebedrijf Syntel niet meegerekend.Binck mag gerust een succesverhaal worden genoemd. Het particuliere klantenbestand (41.500) is de laatste jaren fors uitgebouwd, de winst gestaag opgevoerd. Maar de grootbanken zijn het zat en bestrijden Binck momenteel met een beproefd middel van de internetbank zelf: op de prijs. Nu het beursklimaat is aangetrokken, lijkt alles in stelling te zijn gebracht om de gunst van de particuliere belegger te winnen.

Financieel analisten waren onaangenaam verrast door de resultaten over het derde kwartaal die BinckBank woensdag vrijgaf. De aanwas van nieuwe klanten viel hen tegen, net als de ontwikkeling van de winst.

Schaap erkent de pijn. „De prijsconcurrentie is sterk. We denken dat we ons doel voor marktaandeel kunnen vasthouden, alleen wordt het moeilijker. We trekken nog steeds nieuwe klanten via mond-tot-mondreclame. Maar het binnenhalen van klanten puur op basis van een prijsvoordeel van 50 procent is weg op de Nederlandse markt”, aldus Schaap. Binck heeft een marktaandeel van ongeveer 10 procent, maar mikt op een percentage tussen de 15 en 20 „binnen enkele jaren.”

In het buitenland ziet Binck kansen. Vorige maand werd voet op Franse bodem gezet, waarmee na België het tweede buitenlandse avontuur is aangegaan. Wat wordt de volgende stap? Schaap: „We zijn naar Frankrijk gegaan omdat daar veelal grote brokers zitten met hoge tarieven. Op de Duitse markt kunnen we ons moeilijk onderscheiden, omdat er al wat kleine brokers met lage tarieven zijn. Groot-Brittannië is een markt die ongeveer het midden houdt tussen Frankrijk en Nederland”, aldus de bestuurder.

De Europese markt veroveren is gemakkelijker als er een grote partij achter staat. Binck is vaak genoemd als overnamekandidaat. Schaap: „We willen niet worden overgenomen, dat staat voorop. Maar als er ergens in de toekomst een buitenlandse partij langskomt die ons gebruikt als springplank naar de rest van Europa, dan zou dat interessant zijn. Als we over een bepaalde tijd worden verkocht, dan ga ik dat niet tegen. Bij een overname door ABN AMRO is het wat betreft prijsconcurrentie game over in Nederland. De markt wordt dan verdeeld over twee partijen, omdat Alex al in bezit is van Rabobank.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer