Economie

Ahold ontkent einde supermarktoorlog

DEN BOSCH - Albert Heijn heeft maandag tegengesproken dat de prijzenslag in de supermarktbranche ten einde is.

Redactie economie
24 October 2006 09:11Gewijzigd op 14 November 2020 04:13

Directeur Dick Boer van de Aholddochter zei zaterdag in NRC Handelsblad nog dat de supermarkt in december zou stoppen met de prijzenoorlog.AH-zegsman Jan Christiaan Hellendoorn benadrukte tegen persbureau Reuters dat „scherp prijzen” een belangrijk element blijft in de bedrijfsstrategie. Hij kon niet zeggen wanneer Albert Heijn zou stoppen met verlaging van de prijzen in de supermarkt. „Wij geven niet voortijdig informatie aan onze concurrenten.”

Topman Boer van Albert Heijn meldde in het interview dat de doelen die de supermarktonderneming drie jaar geleden stelde, bereikt zijn. Het bedrijf begon de prijzenslag in oktober 2003 om marktaandeel terug te winnen.

Het aandeel Laurus behaalde een recordhoogte na het interview in NRC Handelsblad. De koers van het supermarktconcern steeg maandagochtend op de beurs in Amsterdam met ongeveer 19 procent. Later zwakte deze plus af tot 13 procent. Terwijl Laurus flink steeg kwam de koers van het aandeel van concurrent Sligro nauwelijks van zijn plaats.

Topman Jaap Lagerweij van concurrent Sperwer neemt de uitspraken van Dick Boer met een korreltje zout, zo liet hij gisteren weten. „Ik geloof er niets van dat de prijzenoorlog voorbij is. Waarom zou Albert Heijn stoppen? Ze worden door klanten beloond met hogere omzet en loyaliteit en het levert meer winst op.”

De prijzenslag in de supermarkten was de laatste maanden al afgezwakt. De prijsdalingen die de afgelopen periode werden doorgevoerd, waren minder fors dan voorheen. De consultants van Ernst & Young concludeerden al in juni dat de prijzenslag voorbij was. Ook topman Ab Pasman van bierbrouwer Grolsch verklaarde toen dat de scherpe kanten ervan af waren.

Albert Heijn verlaagde in oktober 2003 de prijzen van ongeveer duizend artikelen. Dit was volgens de onderneming de grootste prijsverlaging ooit. Het ging niet om zomaar duizend artikelen, maar vooral om producten die veel worden verkocht. Ongeveer 80 procent van de omzet komt van 20 procent van het assortiment. Het bedrijf wilde klanten terugwinnen die wegliepen vanwege de hoge prijzen. In meer dan tien stappen werden vervolgens vele duizenden producten in prijs verlaagd.

De concurrentie kon niet anders dan volgen. Het grootste slachtoffer van de prijzenslag is supermarktketen Laurus. Het bedrijf gaf in 2004 extra aandelen uit om aan geld te komen. Maar dat was niet genoeg. Laurus verkocht enkele maanden geleden de ketens Edah en Konmar om schulden af te kunnen lossen.

Niet alleen supermarktketens hadden last van de prijzenslag. Een groot deel van de prijsverlagingen werd gefinancierd door fabrikanten. De afgelopen jaren zijn er diverse botsingen geweest tussen supermarkten en leveranciers, waaronder tussen Albert Heijn en koekfabrikant Peijnenburg.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer