Nederland scoort goed bij werk op de weg
DEN HAAG (ANP) - De begeleiding van automobilisten en andere weggebruikers bij wegwerkzaamheden is in Nederland beter dan in andere Europese landen. De verlichting is goed, maar de rijstroken bij de werkzaamheden zijn aan de smalle kant.
Dat blijkt uit een onderzoek naar wegwerkzaamheden op 53 snelwegen in tien Europese landen dat de ANWB heeft verricht, in samenwerking met zusterorganisaties in andere Europese landen. De resultaten zijn dinsdagochtend bekendgemaakt.In Nederland onderzocht het testteam de activiteiten op vijf wegen. De situatie bij de werkzaamheden op de A12 tussen knooppunt Oudenrijn en De Meern kreeg een onvoldoende, omdat het normale verkeer slechts door pylonen van de wegwerkers gescheiden was. Hoewel Rijkswaterstaat de maximumsnelheid tot 50 kilometer had teruggebracht, vond het testteam de situatie er onveilig.
De situatie bij werkzaamheden op de A6 tussen knooppunt Almere en Lelystad kreeg de beoordeling zeer goed. Dit was te danken aan de uitstekende markering en begeleiding van het verkeer. De andere onderzochte werkzaamheden vonden plaats op de A59 tussen Drunen en Nieuwkuijk, op de A1 tussen knooppunt Beekbergen en Deventer-Oost en op de A2 tussen Nederweert en Boshoven. Hier kregen de werkomstandigheden alle drie het predicaat goed.
De testteams letten op wegmarkeringen, de staat van de rijstroken, het zicht in het donker en de informatie die de weggebruiker ter plekke kreeg. De testteams ontdekten soms eigenaardige zaken. Zo bleken in Kroatië maatregelen die het verkeer beperkten te blijven bestaan, hoewel er niet meer aan de weg werd gewerkt. In Italië werden de testteams verrast door zeer scherpe bochten in de verlegde rijstroken.