Personeel RET beraadt zich op vervolgacties
ROTTERDAM (ANP) – De 24–uurstaking bij het Rotterdams vervoersbedrijf RET heeft maandag niet tot extra overlast geleid op de wegen in en rondom Rotterdam. In de havenstad reden maandag de hele dag geen bussen, trams en metrorijtuigen wegens een staking door het RET–personeel voor een betere cao. Voorlopig blijft het bij deze stakingsdag, maar de vakbonden sluiten nieuwe acties niet uit.
De RET–werknemers maken zich ernstige zorgen om hun arbeidsvoorwaarden met de toekomstige verzelfstandiging en de komende openbare aanbesteding van het vervoersbedrijf. De stakers eisen een inkomens– en baangarantie na de verzelfstandiging van de RET. Het bedrijf is nu nog in handen van de gemeente. Volgens RET–directeur Pedro Peters heeft de staking dan ook niets te maken met de cao die op tafel ligt, maar met de nadelen van de marktwerking. De ondernemingsraad van de RET toonde zich tevreden over het verloop van de staking.De vakbonden overleggen dinsdag over mogelijke nieuwe acties. Een nieuw staking zou een van de mogelijkheden kunnen zijn, maar de vakbonden denken ook aan publieksvriendelijke acties. De directie heeft al aangegeven alleen deze stakingsdag te tolereren en zal bij een tweede poging naar de rechter stappen om dit te voorkomen. De vakbonden hebben een uitnodiging van de RET ontvangen om weer te praten. Het hangt van het aanbod van de directie af of de bonden op de uitnodiging ingaan.
Bijna zeshonderd stakers hadden zich ingeschreven bij het hoofdkantoor van de RET. Ongeveer de helft van de in totaal 3000 werknemers van het vervoersbedrijf had een vrije dag genomen en toonde zich hier mee solidair met de staking, maar wilde er niet actief aan meedoen. Bijna 150 werknemers toonden zich niet solidair en hadden zich als werkwilligen aangemeld. Een van hen had liever een andere invulling van de actie gezien, zodat de reiziger niet de dupe zou zijn, zoals een dag gratis openbaar vervoer.
Reizigers werden niet of nauwelijks overvallen door de staking. Op het Centraal Station bleken de meeste mensen op de hoogte. Wel moesten de medewerkers van Stadstoezicht vaak reizigers advies geven hoe zij op hun plaats van bestemming konden komen. De meeste reizigers namen de benenwagen, wat zowel in de ochtend en in de avond het beeld gaf van een verplaatsende mierenhoop van en naar het station.
Bij de taxistandplaats op het Centraal Station was het iets drukker dan normaal. De Taxicentrale Rotterdam (RTC) had voor de zekerheid meer taxi’s ingezet om de wachttijden enigszins te beperken. De Rotterdamse Velotaxi liet extra fietsen rijden, waar vooral forensen gebruik van maakten.
Ook de verkeersdrukte op de wegen van en naar Rotterdam viel mee. Zowel in de ochtend– als avondspits waren de files niet langer dan normaal. Alleen stond in de ochtend richting Rotterdam op de A16 een lange file, maar die werd veroorzaakt door een ongeval. Op de A27, waarover het verkeer van de A16 omreed, werd de file zelfs dertig kilometer lang. Ook was er geen sprake van extra autoverkeer in het centrum en op de binnenring van Rotterdam.
Het RET–personeel voerde de afgelopen tijd vaker actie uit onvrede met de arbeidsvoorwaarden. Vorige week legden bus– en trambestuurders het werk spontaan neer. Enkele honderden mensen verzamelden zich voor het stadhuis op de Coolsingel. Eind juni 2005 lag het openbaar vervoer, net als in Amsterdam en Utrecht, een dag stil. In 1999 reed in Rotterdam één dag geen openbaar vervoer wegens een cao–conflict.