Chauffeurs RET Rotterdam staken
ROTTERDAM (ANP) – Chauffeurs van stadsvervoerder RET in Rotterdam hebben maandagochtend hun trams en bussen stilgezet. Zij houden hun werkonderbreking naar aanleiding van het volgens hen onvoldoende eindbod van de directie in de onderhandelingen over een nieuwe cao.
Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt. Trams en bussen rijden niet, van de metro kunnen reizigers in en rond de stad wel gebruikmaken. Op de Calandlijn hebben de metro’s echter wel te maken met een stroomstoring. De Coolsingel staat vol met trams en bussen. Twee van de vier rijbanen zijn vrij voor het andere verkeer, met flinke opstoppingen in de stad tot gevolg. Op veel plekken in de binnenstad staan de trams stil.Een paar honderd stakers ging maandagochtend naar het stadhuis. Zij eisten een aantal harde toezeggingen van wethouder Baljeu. „Wij willen een fatsoenlijke cao en een arbeidsgarantie”, zei een van hen. Zij kon de actievoerders niets toezeggen omdat er nog onderhandelingen en gesprekken lopen. „Uw signaal is duidelijk”, meldde ze de rumoerige menigte, die daar niet tevreden over was.
Wel is ze met een groepje van vijftien afgevaardigden van de RET en de vakbonden op het stadhuis om tafel gaan zitten. Als ze er niet uitkomen, blijven de trams en bussen op de Coolsingel tot volgende week staan, waarschuwden zij Baljeu.
Voorzitter Koster van de Onafhankelijke Vakbond in de Regio Rotterdam (VOR) maakte duidelijk dat de honderden chaufeurs niet naar het stadhuis zijn gekomen om de reizigers een hak te zetten. Hij hoopt dat die begrip zullen hebben voor de actie. Hij voorspelde „kei en keiharde acties”.
Het eindbod wordt dinsdagavond met een negatief advies voorgelegd aan de leden. De chauffeurs maken zich zorgen over hun toekomst. De RET gaat in januari samen met streekvervoerder Connexxion. De chauffeurs vinden dat de directie hun te weinig zekerheid geeft over hun werkgelegenheid en over hun inkomen in de nieuwe organisatie, Randstadbus.
Bovendien maken zij zich zorgen om de nieuwe bussen en trams van het vervoersbedrijf. Van de trams staat meer dan de helft stil wegens allerlei technische problemen. „Dat is toch belachelijk”, zei een van de actievoerders. Een tram kostte 1,2 miljoen euro.