Economie

Betere voorlichting aan consument

DEN HAAG (ANP) - De voorlichting aan consumenten over hun rechten wordt op een nieuwe leest geschoeid. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken kondigt in een brief aan de Tweede Kamer aan, dat volgende maand de ConsuWijzer officieel van start gaat.

31 August 2006 11:19Gewijzigd op 14 November 2020 04:03

Het betreft een centraal informatieloket op initiatief van de toezichthouders van het ministerie van Economische Zaken: de nieuwe Consumentenautoriteit, de Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Opta, de toezichthouder van de telecombedrijven. De bestaande consumentenwebsite Staiksterk.nl zal daarin opgaan.Bovendien worden afspraken gemaakt over samenwerking met andere organisaties, zoals de Autoriteit Financiële Markten, de Voedsel en Waren Autoriteit, de Consumentenbond, de Stichting Reclame Code Commissie, de Stichting Ombudsman, de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken en de Nederlandse Zorgautoriteit in oprichting.

Uitgangspunt van het kabinet is dat bedrijfsleven en consumenten zo veel mogelijk in overleg regelen hoe ze met klachten van consumenten omgaan en dat wetgeving als een stok achter de deur werkt, als ze daar onvoldoende in slagen. Daartoe zijn al in veel bedrijfstakken geschillencommissies opgericht. Het is de bedoeling dat dat in het hele bedrijfsleven gebeurt. Het kabinet wil wildgroei voorkomen door te bevorderen dat daarbij zo veel mogelijk wordt aangesloten op reeds bestaande geschillencommissies of op de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken.

Van Gennip verwacht dat er dit jaar tien nieuwe geschillencommissies bij komen. Onder meer de leveranciers van koudetechniek en luchtbehandeling, juweliers, fitnesscentra, dakdekkers en schoonheidsspecialisten krijgen zo’n commissie.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer